Hovedinnhold

Stor test av nettbutikker: Velg rett på nett

Varene er nøyaktig like, men ikke butikkene! Her ser du hvilke nettbutikker du bør velge - og hvilke du bør styre unna.

Dette har vi testet:

  • Pris. Vi har ikke lagt avgjørende vekt på prisen, fordi vi bare har undersøkt én vare. Men både vareprisen og fraktprisen teller med i sluttkarakteren. Mange butikker krever ganske rause tillegg for å sende et produkt som veier noen få gram.
  • Søkefunksjon. I alle 15 nettbutikkene har vi limt inn nøyaktig samme søk: «SanDisk SDHC 8GB». De beste butikkene gir oss riktig produkt på toppen av søkeresultatet. Mange butikker finner riktig produkt, men plasserer dårligere treff høyere opp i resultatlisten. De dårligste butikkene gir null treff, enda de faktisk har varen i sortimentet sitt.
  • Kjøpsprosess. Her har vi notert hvor enkelt det er å gjennomføre et kjøp i butikken. Vi foretrekker for eksempel å få vite med en gang hva frakttillegget blir, før vi taster inn adresse og andre opplysninger. Butikkene som straks begynner å sende oss uønsket reklame på e-post, populært kalt spam, får minuspoeng.
  • Leveringstid. 14 av 15 butikker leverte varene innen fire arbeidsdager, og det må vi si oss godt fornøyd med.
  • Info om angrerett. Nettbutikker plikter å opplyse deg om at du har 14 dagers angrerett. Et spesielt forhåndsutfylt angreskjema skal følge med. Noen butikker bruker sine egne returblanketter i stedet. Ifølge Forbrukerrådet er dette ikke tilstrekkelig. Men vi har ikke trukket så mye for det, så lenge informasjonen er tydelig.
  • Retur. Til slutt testet vi hvordan butikkene forholdt seg til den lovbestemte angreretten. Vi pakket det urørte minnekortet pent inn igjen, fulgte instruksen fra hver butikk, og sendte det tilbake. Da skal hele kjøpesummen betales tilbake, inkludert frakttillegg. Én butikk har fått solid poengtrekk: Den som bare tilbakebetalte vareprisen, ikke fraktprisen. (Rettelse: Opprinnelig skrev vi at også returportoen skal betales av nettbutikken. Kilden til denne opplysningen var Forbrukerrådet. De har i ettertid trukket påstanden tilbake. Så lenge nettbutikken ikke har gjort noe feil, må du selv betale returporto. Dette har ingen ting å si for resultatene i vår test, men rett skal være rett.)

Alle som er på jakt etter de laveste prisene på nett, har opplevd det: Du taster inn et produkt på prisjakt.no eller en tilsvarende nettside, og får opp en lang liste over nettbutikker.

Halvparten av butikkene har du aldri hørt om. Men prisforskjellene er store - og ofte er det de ukjente butikkene som har de beste prisene.

Er de til å stole på?

VG har prøvd. Vi har bestilt nøyaktig samme vare - et bitte lite minnekort - i 15 norske nettbutikker.

Totalprisen varierte fra 121 til 312 kroner!

14 av 15 butikker greide å levere varen innen fire arbeidsdager.

Forskjellene var likevel store: En butikk endret fraktkostnad underveis uten å si fra, to butikker begynte sporenstreks å sende uønsket reklame på e-post, mens en butikk spurte om jeg var sikker på at jeg ikke skulle ha med litt erotisk innhold mens jeg først var innom.

MOBILBRUKER?: Se hele testtabellen her!

Leverte ikke

Nettbutikken Deal.no strøk på den viktigste oppgaven: Å levere varene. Etter seks uker ga vi opp, og ba om en forklaring.

- Her feilet vi totalt, innrømmer nettbutikkansvarlig Carl Christian Strømberg i Deal.no.

- De mest populære varene har vi på lager i Oslo, og kunne levert til deg med budbil innen tre timer. Synd for oss at du ikke bestilte en av dem. Minnekortet du bestilte, måtte fraktes fra fjernlageret vårt i Tyskland. Og akkurat i dette tilfellet sendte de feil vare til oss. Da burde vi bestilt riktig vare med en gang, men det gjorde vi ikke. Der har du avdekket en rutinesvikt, som vi selvfølgelig skal følge opp, sier Strømberg.

Les tett på nett-intervju med ekspert: Kan du stole på nettbutikken

Programfeilen som gjorde at frakttillegget endret seg underveis i kjøpsprosessen, er fikset etter at VG gjorde oppmerksom på den.

Refunderte ikke

Tre butikker har fått en toer på terningen. De leverte varene, men vi ventet forgjeves på å få refundert pengene våre etter å ha sendt varene i retur. Fart i sakene ble det først da vi purret etter en måned.

- Jeg fant brevet ditt nå. På grunn av ferieavvikling var det ikke behandlet ennå, sier Glenn Massey i Euro-Tec.

- Vi har gjort en kjedelig tabbe: Vi har refundert deg null kroner. Vi har rett og slett trykket knappen før vi skrev inn beløpet. Vi kan ikke skylde på noen andre enn oss selv, sier Kristoffer Ustad, salgssjef web hos QXL Nettbutikk.

- Returen din er godkjent for lenge siden, men den interne meldingen har forsvunnet i spamfilteret, av alle ting. Det har jeg aldri opplevd før. Dette skal vi forbedre, sier e-handelsansvarlig Rune Berg i Euronics.

På andre forsøk greide også disse tre butikkene å refundere pengene som de skulle.

PS: Nettbutikkene Komplett.no og MPX.no har nå rettet opp feilen som gjorde at VG ikke fikk angreskjema.

- Vi har i en periode hatt en teknisk feil som har forårsaket at angrerettskjema ikke har blitt sendt til samtlige privatkunder. Feilen ble rettet opp 6. februar, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett Group.

Varene i VGs test ble bestilt 26. januar.

Les på E24: Synes netthandel er for komplisert

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi