Hovedinnhold

Lite forskning på læringsutbyttet

<p>DIGITAL REDAKSJON: Gyldendal forlag har utviklet den digitale pensumplattformen «Salaby». Plattformen har en selvstendig redaksjon bestående av forfattere, animatører og programmerere som kobler på kunstnere og musikere ved behov.</p>

DIGITAL REDAKSJON: Gyldendal forlag har utviklet den digitale pensumplattformen «Salaby». Plattformen har en selvstendig redaksjon bestående av forfattere, animatører og programmerere som kobler på kunstnere og musikere ved behov.

Foto: SKJERMDUMP FRA SALABY
Forskere har problemer med å svare på dette spørsmålet: Er det lettest for elever å lære ved hjelp av tradisjonelle eller digitale hjelpemidler?

Denne saken handler om:

Mange av de digitale læremidlene i skoleverket er så nye at det ennå ikke finnes forskning på effekten av å bruke dem.

RÅD TIL FORELDRE

Slik blir du en god digital støttespiller:


Spør barna: Hva kan du og hva kan du ikke? Bevissthet rundt dette er en av de viktigste faktorene for et godt læringsutbytte.


Hjelpe barna å finne læringsressurser, gjerne digitale


Sitt sammen med dem når de løser oppgaver og bruker digitale læremidler.


Se gjerne på instruksjonsvideoer sammen. Det finnes for hele matematikkfaget på norsk.


Engasjer deg i grupper på Facebook der lærere og foreldre diskuterer digital læring.


Øk forventningen til lærernes digitale kompetanse, uttrykk dette og gi lærerne råd om nye tjenester.


Kilde: Professor Arne Krokan, NTNU


– Det vil ta minst 10-15 år før vi har nok forskning til å forstå betydningen av digitale læringsressurser for læringsutbytte i alle fag. Men det finnes allerede god internasjonal forskning på enkelte områder, sier Øystein Gilje, forsker ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

– Hvorfor er det så vanskelig å finne ut av?

– Å holde alle faktorer like og bare bytte en læringsressurs er ekstremt krevende.

– Lærerbøker er best tilpasset

Gilje mener mange prater varmt om læringseffekten av digital teknologi, uten at det finnes forskning som ensidig underbygger dette.

– I dag er i hovedsak papirbaserte lærerbøker best tilpasset kompetansemålene i skolen i Norge. Det er vanskelig å påstå, fra et forskningsmessig standpunkt, at digitale programmer er bedre egnet for å oppnå våre kompetansemål. Hvis det skal være et poeng å digitalisere noe, bør den digitale formidlingsformen være knyttet til den type kunnskap som det er vanskelig å forklare og visualisere gjennom et papirbasert læremiddel.

– Er det ikke dumt å bruke mye tid og penger på å utvikle nye læremidler som man ikke vet om gir et bedre læringsutbytte?

– Å utvikle nye læremidler vil alltid være en viktig del av kunnskapsutviklingen i et samfunn. Enkelte digitale læremidler bidrar både til økt engasjement og bedre læringsutbytte. Men, det kan være dumt å bruke tid og penger på slik utvikling dersom man har ensidig tro på at digitalt alltid betyr bedre enn papirbasert. 

<p>Kilde: Rapport fra kartleggingen av digitale læringsressurser, Senter for IKT i utdanningen</p>

Kilde: Rapport fra kartleggingen av digitale læringsressurser, Senter for IKT i utdanningen

 Motiverte elever

Direktør Trond Ingebretsen ved Senter for IKT i utdanningen mener digitale læremidler skaper motiverte elever.

– Vi får tilbakemelding fra lærere at målrettet bruk av digitale læringsressurser virker motiverende. Ettersom motiverte og engasjerte barn og unge lærer bedre, tror vi at digitalisering har stor verdi, sier han.

– Ville det ikke vært bra å forske på dette før man utvikler mange nye digitale læremidler?

– Det finnes noe forskning på digitale læremidler og vi trenger absolutt mer. Men da bør det forskes på hvordan vi utvikler de gode digitale læremidler fremfor å sammenligne lærebok og digitale læringsressurser.

Ensidige arbeidsmåter

Den internasjonale studien «Trends in International Mathematics and Science Study» (TIMMS) konkluderte i 2009 med at de generelt svake resultatene i matematikk i norsk skole kan skyldes ensidige arbeidsmåter i opplæringen:

«Både trening med sikte på å automatisere viktige ferdigheter og diskusjon og refleksjon rundt svar og løsningsmetoder blir mindre vektlagt i norsk skole enn i andre land» heter det i rapporten.

– Det har ikke vært vesentlige endringer i hvordan matematikk undervises siden rapporten kom. Med økt bruk av digitale ressurser vil det være enklere for læreren å variere og tilpasse undervisningen, sier han.

Han legger til at alternative måter å lære på er en av fordelene med digitalisering.

– Programmet «Into words» leser opp det du skriver og dermed kan man høre på uttalen om et ord er stavet feil. På samme måte kan det være nyttig å høre pensumet som lydbok, i tillegg til å lese det selv. Elever har ulike måter å lære på og digitale læremidler skaper et større spenn i hvordan pensumet presenteres, sier han.

Spiller ikke nok dataspill

NTNU-professor Arne Krokan sier mener læreres manglende dataspilling er et hinder for å oversette læringsutbytte fra dataspill til klassiske matteoppgaver.

– Spillet Dragon Box er laget for å lære elevene lærere seg den grunnleggende logikken i algebra, men utbyttet forutsetter at læreren er i stand til å oversette notasjonen fra spillet til notasjonen som brukes i matematikk i norsk skole. Da er det en utfordring at en hel bråte lærere ikke spiller dataspill, mens 90 prosent av ungdomsskolegutter spiller minimum én time hver dag, sier han.

– Hva må til?

– Både rektorer og lærere må i større grad følges opp. Dersom digital kompetanse skal være en grunnleggende ferdighet for elevene, må ikke rektorer og lærere slippe unna egen kompetanseheving.

<p>Kilde: Rapport fra kartleggingen av digitale læringsressurser, Senter for IKT i utdanningen</p>

Kilde: Rapport fra kartleggingen av digitale læringsressurser, Senter for IKT i utdanningen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi