Netflix TV SERTIFISERER: Netflix innleder nå samarbeid med LG og Sony for å bistå i utviklingen av TVer som er så brukervennlige som mulig for strømmetjenester. De som Netflix godkjennes vil merkes i butikkene med deres 'sertifisering». FOTO: Øyvind Gustavsen

Netflix TV SERTIFISERER: Netflix innleder nå samarbeid med LG og Sony for å bistå i utviklingen av TVer som er så brukervennlige som mulig for strømmetjenester. De som Netflix godkjennes vil merkes i butikkene med deres 'sertifisering». FOTO: Øyvind Gustavsen Foto: ,

Nå kommer Netflix-TVen

LAS VEGAS (VG) Netflix inngår samarbeid med Sony og LG for å merke de TV-ene som er mest brukervennlige og best gjengir innholdet fra strømmegiganten.

Øyvind Gustavsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Da LG åpnet ballet på teknologimessen i Las Vegas med å presentere flere nye TV-er, dukket også strømmesjef i Netflix, Greg Peters opp på scenen. Årsaken er at de to aktørene nå skal samarbeide tettere om TV-er som best kan gjengi innholdet som strømmer inn i de tusen hjem.

Senere samme dag lanserte Sony flere nye TV-er, og nok en gang dukket Greg Peters opp på scenen for å lansere et partnerskap for fremtiden.

Les: Slik blir teknoåret 2015

Brukervennlighet i sentrum

Overfor VG utdyper Cliff Edwards, kommunikasjonsdirektør i Netflix, hva de ønsker med disse samarbeidene.

– Vi kommer til å vurdere brukervennligheten i nye TV-er og sertifisere de som møter våre standarder, sier han.

Les Netflix-trikset som gir deg mer TV for pengene (krever abonnement)

Netflix vil legge vekt på hvor raskt TV-en starter opp, hvor hurtig den gjenopptar visning fra siste Netflix-program og om det finnes en egen Netflix-knapp på fjernkontrollen.

– Vi kommer ikke til å vurdere om den ene teknologien er bedre enn den andre. Dette handler om brukervennlighet, sier Edwards.

Sertifiseringen synliggjøres ved at TV-er i butikken merkes med «Netflix anbefaler denne» eller lignende.

Sertifiseringen vil i 2015 kun synliggjøres i USA, men selskapet vil publisere navn på modeller som sertifiseres på sine nettsider for europeiske kunder som lurer på hvilken TV de skal velge.

Så langt er ingen TV-er sertifisert, fordi selskapets ingeniører først vil begynne evalueringen av TV-er våren 2015.

NETFLIX VEKSTMARKED: Todd Yellin, innovasjonssjef i Netflix, forklarer hvordan brukergrensesnittet vil endres i løpet av året. Det skal bli tydeligere å se hvilke programmer Netflix anbefaler. FOTO: Øyvind Gustavsen Foto: ,

Innhold i 4K-kvalitet

Samtidig annonserer Netflix at de i 2015 satse på stadig mer innhold i 4K kvalitet.

4K TV-er har vært på markedet i noen år, men stive priser har bidratt til at dette ikke har vørt noe for folk flest. En annen faktor har vært mangel på innhold i 4K oppløsning. Mange av programmene, filmene og seriene som sendes på TV i dag er produsert i langt lavere oppløsning, ergo får man ikke den store valutaen for pengene dersom man kjøper en TV i 4K nå.

Prisfall på 4K TV- Her er de beste kjøpene

Per dags dato har Netflix bare en håndfull programmer i 4K, blant annet seriene House of Cards og Marco Polo, samt noen dokumentarer.

– Det er som diskusjonen om høna og egget. Ingen produserer 4K-innhold hvis ikke det er et publikum med TV-er som kan vise det. Samtidig er det ingen som kjøper slike TV-er hvis ikke det finnes innhold av den klassen. Men for Netflix er 2015 året hvor 4K blir standarden på alt vi produserer, sier Neil Hunt, selskapets produktsjef.

Bredere bredbånd

4K-visning vil også kreve bredere bredbånd. Mens mange i dag har en hastighetsbegrensning på 10 mps, vil 4K kunne kreve opptil 18 mps ifølge Hunt.

– Det handler om at vi vil levere best mulig strømming til våre kunder. Strømmetjenester skal ikke være en blek versjon av TV-titting, det skal være en opplevelse med rikere farger. Derfor velger vi nå å sette en ny standard og regner med at mange innholdsprodusenter vil følge etter de neste to årene, sier han.

– Har Netflix vurdert å tilby nedlastning, slik at man se Netflix uten å måtte være knyttet til internett når man vil se programmet?

– Vi har vurdert det, men slått det fra oss. Årsaken er at vi mener nettilgangen vokser så fort, at om kort tid vil det ikke i være et behov for å se Netflix uten å være på nett, svarer kollega Todd Yellin, selskapets innovasjonssjef.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder