NETTBRETT TIL VÆRS: Statsminister Erna Solberg, her fotografert under valgkampen sist høst, tar et bilde med sin iPad fra helikopteret utlånt av Stein Erik Hagen for å drive effektiv valgkamp i Buskerud og Telemark. Nettbrett er blant salgsvinnerne i elektronikkbransjen i Norge. Foto: HEIKO JUNGE, NTB SCANPIX

Nettbrettsalg til himmels

Nordmenn elsker nettbrett. Bare i fjor ble det solgt nesten én million her i landet, ifølge bransjens egne beregninger. Det tilsvarer en salgsøkning på 90 prosent.

Øyvind Gustavsen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Med et estimert salg på 950.000 nettbrett i konsumentmarkedet, er dette blant salgsvinnerne på det norske elektronikkmarkedet i 2013. Det viser tall som Stiftelsen Elektronikkbransjen la frem tirsdag.

54 prosent av norske husholdninger har nå et nettbrett, ifølge tallene.

Faktisk redder det store nettbrettsalget tallene for hele elektronikkbransjen. Uten dette ville den totale omsetningen i elektronikkbransjen falt i fjor.

- Veksten kommer i stor grad av at vi i år har tatt inn nettbrett i totaltallene våre. Tar vi bort omsetningen fra denne kategorien ville vi sett et ørlite fall på 1,4 prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Han legger til at salgstallene er et estimat, ettersom Apple ikke leverer ut faktiske salgstall.

LES OGSÅ: Snart kan du snakke med kjøleskapet

Selger færre PC-er

Mens nettbrett selges som varme hvetebrød, synker salget av PC-er. I fjor falt PC-salget med 16 prosent sammenlignet med året før.

- Det er nesten en dobling i salget av nettbrett i år, og det går direkte ut over konsumentmarkedet for PC. Men det selges fortsatt betraktelig mer nettbrett enn det PC-markedet minsker, sier Røsholm.

Også mobiltelefonsalget fikk seg en opptur i fjor. Mens vi de to foregående årene har kjøpt stadig færre telefoner, var mobilsalget i 2013 det nest høyeste siden 2006. Hele 2,4 millioner mobiltelefoner ble solgt, hvorav 90 prosent var smarttelefoner. Gjennomsnittsprisen var hele 3500 kroner.

Flere smartprodukter

- Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Mobilen og dens tilbehør er blitt en del av folks personlige stil, og fra 2014 starter vil vi måle salget av såkalte «wearables», mobiltilbehør som smartklokker og fitness-armbånd, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

LES OGSÅ: Dette kan bli fremtidens mobilteknologi

I 2014 vil flere av de største elektronikkprodusentene lansere nye produkter som skal kartlegge brukerens helse.

- Det kommer egne armbånd som måler hvor mye du går, sitter og sover. Smarttelefonen blir hjernen, mens ulike sensorer vil måle alt fra blodtrykk til puls. Når de store elektronikkprodusentene nå kaster seg på dette markedet, forventer vi stor vekst her, sier hun til VG.

Færre kompaktkameraer

PÅ VEI NED: Kompaktkameraer, her illustrert med et Canon IXUS 100, selges det stadig færre av. Foto: CANON

Produktene vi i størst grad slutter å kjøpe er kompaktkameraer. De taper i møte med mobiltelefonen, og salget falt med hele 34 prosent i fjor.

Også omsetningen av speilreflekskameraer sank dramatisk i fjor. Vi kjøpte 17 prosent færre slike kameraer i fjor.

Derimot har salget av såkalte action-kameraer, som man kan feste til en hjelm eller sykkelen, økt voldsomt. I 2013 kjøpte nordmenn 60.000 slike, noe som er dobbelt så mange som året før.

Totalt skrumpet omsetningen i kameramarkedet med 24 prosent i 2013.

Blant salgstaperne er også DVD og Blue-Ray-spillere. Her falt salget i fjor med henholdsvis 30 og 19 prosent. Bransjen mener at årsaken til dette er fremveksten av nettbaserte strømmetjenester.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder