Facebook-gründer tapte privatlivssak

(VG Nett) Facebook har fått mye kritikk for hvordan de løser problematikken rundt privatlivets fred i sine systemer. Nå har gründeren selv fått smake på hvordan det føles.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL
Les artikkelen bak kontroversen her

VIL HA PENGER: Mark Zuckerberg startet Facebook i 2004, men foreløpig har ikke de store inntektene strømmet inn til nettsamfunnet. Foto: AP

Gründer og administrerende direktør Mark Zuckerberg (23) fant seg selv midt i en ironisk vri på diskusjonen rundt hans eget produkt.

Studentavisen 02138, en undergrundsavis på det prestisjetunget universitetet Harvard der Zuckerberg studerte, publiserte deler av hans dagbok i en utgave. I artikkelen forteller Zuckerberg om navngitte personer og omtaler en av dem som «bitch», skriver New York Times. Dagboken lå tilgjengelig på nettet for alles lesefornøyelse, og innholdet ble brukt i en sak om det kontroversielle gründerforholdet rundt Facebook.

STEM HER: Avslører Facebook for mye?

Slik negativ omtale likte Zuckerberg dårlig, og tok 02138 til retten. Der fikk han ikke medhold, men snarere kritikk fra dommeren som påpekte at samfunnskritikk er pressens eksistensgrunnlag.

Zuckerberg har brukt den enorme interessen personer har i hverandres hverdagsliv og gjort det til et milliardforetak. På papiret er Zuckerbergs Facebook-firma, der han er hovedaksjonær.

Facebook er anslått å være verdt over 15 milliarder dollar basert på hva Microsoft var villige til å betale da de kjøpte opp et par prosent av Facebook tidligere i år.

Nytt nederlag

Nederlaget i domstolen kom midt oppe i Zuckerberg og Facebooks ombygning av reklamesystemet den har blitt hardt kritisert for den påtrengende metoden de valgte å anvende.

Reklamesystemet lar andre brukere av Facebook se hva du kjøper av varer på nettet, selv utenfor Facebooks nettsider.

I begynnelsen var det få muligheter til å stanse kringkastingen av handlelistene, men etter enorm kritikk endret Facebook systemet til å bli mulig å melde seg ut av.

Etter fadesen med reklamesystemet Beacon valgte Zuckerberg å gå ut offentlig og beklage hele opptrinnet.

Pop i Norge

Facebook har fått godt fotfeste i Norge, etter at det ble åpnet for andre enn amerikanske studenter på denne tiden i fjor. Det interne nettverket Norway teller nesten en halv million medlemmer og aktivteten ser ikke ut til å stanse med det første.

LES OGSÅ:Slik kvitter du deg med Facebook

Etter hvert som stadig flere aspekter av våre dagligliv blir flyttet over til nettet, dukker kreative anvendelser opp. En veldedighetsaksjon startet av studenten Thomas Skorpen, der han forplikter å donere penger per påmeldte person i hans gruppe, har blitt enormt populær.

Facebook har også blitt senter for spekulasjoner om kjendisforhold, markedsplass, bildealbum og kommunikasjonsverktøy for mer eller mindre kjente personer.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder