MØTE: DNB-sjef Rune Bjerke på NHOs årskonferanse i januar.

MØTE: DNB-sjef Rune Bjerke på NHOs årskonferanse i januar. Foto: Terje Bringedal VG

Brukte Jobb-Facebook for å dempe Panama Papers-kritikk

På en studietur til Facebooks hovedkvarter i Silicon Valley, inngikk konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, avtalen som har fått alle storbankens ansatte over på Facebook, også i arbeidstiden.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Facebook at Work er det sosiale nettverket Facebooks profesjonelle tvilling: Tilsynelatende lik med nyhetsstrøm, meldingstjeneste, tommelen opp, grupper og tidslinjer. Men skilt ut i en helt egen applikasjon, uten reklame og kun for ansatte i bedrifter som kjøper tjenesten av Facebook.

DNB ble den første norske bedriften som tok i bruk nettverket, etter et møte i Facebooks hovedkvarter på USAs vestkyst i september i fjor.

– Alt startet med et møte konsernsjef i DNB hadde med mitt team i Facebooks hovedkontor. DNB brukte allerede Facebook-grupper i jobbsammenheng. Men da de hørte om Facebook at Work, bestemte de seg for å bli en av de første som tok det i bruk, sier Facebook at Work Director Julien Codorniou til VG.

Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, bekrefter Codornious opplysninger overfor VG.

LES: Zuckerberg i krisemøte etter Facebook-avsløring

Minsker bruk av epost

I oktober tok 2500 DNB-ansatte i bruk en pilot-utgave, og fra januar tok alle bankens 10 000 ansatte i bruk tjenesten, som erstatter bankens intranett og i noen grad erstatter bruk av epost.

Etter fem måneder med Facebook at Work, er 90 prosent av alle ansatte innom hver dag, og bruker i underkant av en halv time på Jobb-Facebook daglig, opplyser Elin Vigrestad, direktør for internkommunikasjon i DNB til VG.

– Dette er et verktøy som bidrar til å få fram ideer i organisasjonen, hvor vi kan dele informasjon og som gjør ansatte mer effektive i jobben. I tillegg fungerer det på den dominerende plattformen mobil, slik at vi kan nå ut til alle ansatte veldig kjapt, sier Vigrestad.

Det fikk storbanken bruk for da et pressenettverk inkludert Aftenposten, på den første søndagskvelden i april publiserte en rekke saker som knyttet DNB til hemmelige kontoer i skatteparadis.

LES: Dette er Panama Papers

LES: DNB-topp visste om skatteparadis

– Da det blåste som verst rundt Panama Papers, fungerte det som et korrektiv til fremstillingen i media at vi kunne legge ut vår versjon til våre ansatte på Facebook at Work, og fange opp innspill fra dem. Slik fikk vi flere stemmer enn bare mediene frem til våre ansatte, sier Vigrestad.

– Tjenesten er umoden

Ifølge interne brukerundersøkelser, ønsker ingen ansatte seg tilbake til det gamle intranettet. Men undersøkelsene viser også at tjenesten for flere kan fremstå som kaotisk med mye informasjon, ifølge Vigrestad.

– Dette er et algoritmebasert verktøy som gjør at ikke alle får det samme budskapene til samme tid. Dette tar det tid for mange å forstå. Verktøyet er i startfasen, for eksempel er teknologien for hvordan vi måler brukerdata umoden. Men det har vi god dialog med Facebook på, sier Vigrestad.

I motsetning til tradisjonelle Facebook, eier hver bedrift som bruker Facebook at Work brukerdata fra nettverket.

Men Vigrestad avviser at banken kan bruke disse dataene til å overvåke hvor aktive ansatte er på nettverket.

– Vi ser når ting publiseres, men har ikke detaljkunnskap om ansattes aktivitet på individnivå, sier Vigrestad.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder