DESIGN-SAMARBEID: Microsofts Greg Jones viser frem en mus designet av Philippe Starck. Foto: Rune Fjeld Olsen

Satser på design

OSLO (VG Nett) Design, multimedia og mobilitet. Det er stikkordene for høstkolleksjonen til Microsoft og Logitech.

  • Rune Fjeld Olsen

Artikkelen er over 15 år gammel

Det var tydelig da Microsoft og Logitech presenterte sine høstkolleksjoner i Oslo denne uken.

MULTIMEDIA: Høstens tastaturer har en haug med taster for styring av multimediafiler på PCen, som her på Logitechs trådløse LX 500. Foto: Logitech

Jones var i Oslo for å demonstrere mus i tallrike farger, og var spesielt stolt av et samarbeid med den anerkjente designeren Philippe Starck.

- Samarbeidet mellom Microsoft og Starck kombinerer kunst og vitenskap. Det interessante er hvordan produktet uttrykker brukerens personlighet, mener Jones.

Både Microsoft og Logitech, som er to av de største produsentene av mus og tastatur til PCen, satser i stadig større grad på visuelt tiltalende produkter, samtidig som funksjonaliteten utvides.

Begge to har plassert en haug av nye taster på sine respektive tastatur for styring av alt fra film og musikk til håndtering av programvare og direktetilgang til dine favorittnettsteder.

I tillegg kommer begge med mulighet til å zoome inn og ut på PC-skjermen via en egen knapp på tastaturet, og for å gjøre opplevelsen så ryddig som mulig satses det på trådløs oppkobling via blant annet bluetooth.

NOE FOR KONA: Produsenter av datamaskiner satser tungt på å lage pene datamaskiner, også kjent som å tenke på «wife acceptance factor». Her representert ved Apples iMac G5 (t.v.) og Sonys kombinerte TV og PC, Vaio M. Foto: AFP/Sony

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder