FÅ KONTROLL: Har du opplevd at barna overrekker deg en skyhøy regning på grunn av bestilte innholdstjenester? Nå kan du endelig få kontroll.(Illustrasjonsbilde) Foto: Sarah Johannessen

Få kontroll over barnas mobilregning

(VG Nett) Fra første juli blir det mulig for alle å sperre tilgangen til kostbare innholdstjenester som ringetoner, spåkoner og spill på mobiltelefonen.

Inger-Marit Sæby
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Flere har nok opplevd høye telefonregninger etter å ha bestilt forskjellige innholdstjenester eller ringt opp kostbare numre. Stadig flere mobilspill og ringetoner kommer også med dyre abonnement, som kan bidra til en skyhøy regning.

Les også:De beste barnemobilene.

Det kan det derimot bli en slutt på nå, etter at alle teleselskap i Norge er blitt pålagt å tilby sperreordninger på telefonabonnement fra 1.juli.

- At selskapene nå pålegges å tilby denne type ordning, gjør det enklere å kontrollere egen og sine barns mobilbruk, sier Anne-Karin Lægraid Iversen i Forbrukerrådet.

Tjenesten skal være gratis, og alle får tilgang til den ved å ta kontakt med sitt teleselskap.

Skyhøye regninger

Du kan selv velge hvilke tjenester eller numre du vil blokkere fra abonnementet ditt, eller om du kun vil sette en begrensning på faste beløp.

Les også:Fikk mobilregning på 48.000 etter ferietur.

- Mobiltelefonen kan nå brukes nesten som bankkort, og det blir stadig nye tjenester som kan kjøpes via abonnementet, noe som kan bli svært kostbart, forteller Lægraid Iversen.

FORNØYD: Anne-Karin Lægraid Iversen i Forbrukerrådet er fornøyd med at teleselskapene blir tvunget til å tilby abonnentene tjenesten gratis. Foto: Tor Erik Schrøder

Hun sier videre at mange abonnenter har fått store uforutsette regninger fordi abonnementsvilkårene pålegger dem et vidt ansvar for eget bruk og eventuelt misbruk.

- Vi har i noen år jobbet for at kundene også skal ha mulighet til å sperre abonnementet for all bruk over et visst beløp per måned, men dette kom ikke med i den siste revisjonen av Ekomloven, sier Anne-Karin Lægraid Iversen i Forbrukerrådet.

Les også:Mobilfellene du bør unngå i ferien.

Hun er likevel godt fornøyd med at sperreordningen nå kom igjennom, og at alle teleselskapene er pålagt å tilby sine kunder denne tjenesten.

Telenor klare

- For Telenors kunder er det kun å kontakte kundeservice for å aktivere tjenesten, forteller informasjonssjef Elisabeth Evjen til VG Nett, og legger til at informasjon vil bli lagt ut på deres nettside fra 1.juli.

Hun forteller at kunder av teleselskapet enten kan velge å sperre for alle slike innholdstjenester, eller sette en beløpsgrense på 250,500 eller 1000 kroner i måneden.

- Da får du mulighet til å sette en begrensning på kjøp av slikt innhold, for eksempel hvis du har barn som disponerer mobilabonnement., sier Evjen.

Tjenesten gjelder kjøp som blir gjort via SMS, MMS og WAP. Også Teletorgtjenester som spåkoner og horoskoptelefoner kan sperres for bruk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder