Nærmeste du kommer sex -uten å ha det

VG testet fremtidens porno

TEKNOLOGI

VR skal redde pornobransjen

SAN DIEGO (VG) De har drevet frem viktig teknologi som video, streaming og sikre betalingsløsninger på nett. Nå satser pornobransjen på virtuell virkelighet – som
redningsbøye. Men de trues av sine egne.

Publisert:

– Industrien vår har hatt det veldig tøft de siste årene, ingen tvil om det. Men her er fremtiden, sier Ian Paul (35) til VG.

Han er informasjonssjef i Naughty America, en av verdens største pornoselskap. Det vi si, størst blant selskapene som er igjen. Piratkopiering, svikt i DVD-salg og eksplosjonen av gratis streaming har utslettet deler av bransjen og betalende brukere.

Les også: Brillene som kan endre verden

– Dette er det nærmeste man kommer sex uten å ha det, hvis du er en gjennomsnittlig visuelt stimulert person. Opplevelsen overgår alt av porno du har sett før. Vi tror absolutt VR vil bringe betalende abonnenter tilbake, fortsetter Paul. I hendene holder han et par VR-briller koblet til mobilen, slik at VG skal få se selv.

VG-testet VR-briller: Fagre nye VR-verden!

– 10- 20 millioner vil se VR-porno

Ifølge selskapets analyser vil 10–20 millioner av oss se VR-porno minst en gang i måneden innen utgangen av 2016.

VG er på besøk i Naughty Americas kontorer i San Diego. De ansatte går i dress, slipps og hæler. Det finnes ingen referanser til produktene de selger, med unntak av en mac som viser grove sex scener. På veggene henger det smakfull latinamerikansk kunst.

2016 spås å bli virtuell virkelighets store år, teknologi som lar brukeren bli fullstendig omsluttet av en annen verden. Det kan være spill, reiser, opplevelser eller læring. VR-hodesett for mobilen er allerede på markedet og i månedene fremover kommer mer avanserte VR-sett kompatible med PC-en.

Kommentar: Nå blir the «The Matrix» virkelig

Det meste av VR-porno skytes fra hovedpersonens synsvinkel med et 180 graders synsfelt, i svært høyoppløselig kvalitet. Seeren blir dermed deltager i innholdet.

For å sitere en VR-porno-reklame her i USA: «Har du alltid drømt om å delta i gruppesex, vel nå kan du det!».

Skremmende ekte

VG får se en sekvens med to kvinner i aksjon. Filmens hovedperson kom så nærme at jeg rykker bakover i stolen flere gang og vifter med hendene foran ansiktet i sjenanse. Når jeg senker hodet ser jeg «min egen» kropp, bare at det er en naken pornostjerne. Det er skremmende ekte og jeg klarer ikke annet enn å le.

Mobilen som spilte demoen for VG ble for øvrig tømt for strøm på kort tid. Glovarm var den også. Ian Paul forteller om brukere som putter mobilen i frysen for nedkjøling (!). Her har teknologien litt å gå på.

Mobilslipp: Les om Samsungs VR-kompitable mobiler her

Naughty Americas VR-innhold koster noen hundrelapper i måneden, omtrent det samme som andre aktører.

Verdens største pornodistributør PornHub med 60 millioner besøkende daglig, annonserte nylig at de vil gi bort VR-innhold gratis. Pengene skal de tjene på annonser.

– VR er spesielt viktig for oss. Det er ikke lenger «det neste store», det er fremtiden vår, her og nå. En opplevelse ulikt alt folk har sett før, sier visepresident i PornHub Corey Price til VG.

Han tror ikke VR vil være en direkte driver av abonnenter, slik mange håper.

– Men vi vil se en stor økning i brukerengasjement og konsum av innhold, sier Price til VG.

VR på NTNU: Slik vil de innovere oljebransjen

Naughty America påstår de tar gratissatsingen til PornHub med ro.

– Vi får se hvor lenge PornHubs gratissatsing varer. Annonsene er automatiserte med mainstream-aktører som Amazon. Vi tror disse raskt vil fjerne annonsene sine, de vil ikke assosieres med porno. Uansett er vi glad oppslutningen rundt VR øker, dessuten, se på en kvalitetsleverandør som Netflix, de har masse abonnenter, sier Ian Paul.

Tech-selskapene distanserer seg fra VR-porno

Pornoindustrien har i flere år spilt en avgjørende rolle i å ta i bruk og popularisere ny teknologi. De kan skryte av å ha utbredt video og streaming på web og mobil, både live og i opptak. Pornobransjen presset også frem sikre betalingsløsninger.

En ny forskningsrapport fra Piper Jaffray anslår at porno vil være den tredje største driveren av VR bak spill og sport.

Dette bruker bransjen flittig i markedsføringen av VR-porno (og seg selv). Spesielt har det gitt pornoindustrien et nytt moment i mediene.

Redaktør i Teknisk Ukeblad, Svein-Erik Hole, tror likevel pornobransjen vil være mindre viktig denne gangen.

– Den bidrar til å gjøre nye formater mer utbredt, fordi det er høy betalingsvilje for innholdet. Men denne gangen er tunge og mer stuerene aktører med på å drive utviklingen kjapt fremover, ikke minst Facebook gjennom deres Oculus Rift-satsing, og Google gjennom YouTube, sier han til VG.

Tech-selskapene distanserer seg konsekvent fra pornoens kraft som salgsdriver. Innholdet slipper heller ikke inn i de offisielle salgskanalene til VR-produktene.

– Bak lukkede dører og over en øl har vi mange gode diskusjoner. Jeg skal ikke nevne navn, men feedback går begge veier. De gjør endringer og spør hvordan det funker for oss. De vet vi er en kraft som kan drive salg av briller, men de vil aldri risikere å ødelegge imaget sitt, sier Ian Paul i Naughty America.

Her kan du lese mer om