GIGANTSKY: Selv om røykskyen virker liten på bildet som er hentet fra Hubbardteelskopet er den i virkeligheten gigantisk. på grunn av den tynne atmosfæren er det et mysterium hvordan den er dannet. Foto:ESA /HUBBLE/ Grupo de Ciencias Planetarias,

1000 kilometers skymassiv over den røde planeten: Mystisk Mars-sky forbløffer forskerne

Denne mystiske røykskyen rundt Mars har fått forskere  verden rundt til å sperre opp øynene. Er det en vannsky eller en ekstremt klar utenomjordisk variant av nordlyset?

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Den enorme skyen, som har strukket seg mer enn 1000 kilometer og bredt seg ut 500 kilometer, har befunnet seg hele 250 kilometer over bakkenivået til den røde planeten.

– 250 kilometer over planeten er atmosfæren så tynn at det er overraskende å observere en slik sky der, sier Agustin Sanchez-Lavega fra Universidad del País Vasco i Spania i en pressemelding den Europeiske Romfartsorganisasjonen (ESA) kom med mandag.

NASA-sjefen: Må reise til Mars for at menneskeheten skal overleve

Han har akkurat publisert en forskningsrapport om den mystiske skyformasjonen i det anerkjente tidsskriftet Nature.

Amatørbilder tatt av skyen

Skyformasjonen ble observert av observatørastronomer allerede i 2012. Da dukket den opp to ganger og var synlig i ti dager. Deretter forsvant den igjen. Den enorme skyen ha blitt dannet på ti timer.

Forskerne skal i tillegg til amatørbilder ha gått gjennom en rekke observasjoner fra Hubble-teleskopet. Der har de funnet den gigantiske skyen igjen.

Se lesernes beste nordlysbilder i stor bildespesial her

En teori de lanserer i sin rapport er at skyen kan være dannet av karbondioksid eller vannpartikler. En annen er at det skal dreie seg om en utenomjordisk ekstremt sterk variant av vårt hjemmelige nordlys.

– Vi vet at det er skyer på Mars, men alle observasjoner av dette til nå er gjort opp til en høyde på 100 kilometer, sier planetforskeren Antonio Garzia Munoz ved den europeiske romfartsorganisasjonen ESA til BBC.

SØRLYSET: Her er et bilde av Aurora Australis (sørlyset)på jorden, tatt fra verdensrommet i 1991.Foto: NASA Foto: ,

1000 ganger sterkere enn den sterkeste aurora

Han forteller at de har visst at i regionen der skyen har vært, har det vært flere observasjoner av auroraer (kraftige lys på himmelen.)

– Men den intensiteten det er rapportert om her må det være mye mye kraftigere enn noe vi har sett på både Mars og Jorden. Det må være 1000 ganger sterkere enn de sterkeste auroraene. Det er vanskelig å tro at Mars har en så intens aurora, sier Munoz til BBC.

Historisk funn av mulig beboelig planet

Stemmer en av teoriene fra forskningsrapporten mener Munoz at forskernes forståelse av den røde planetens ytre atmosfære slik den er i dag, er feil.

Mer om