ØKER: Thomas Skorpens gruppe på FAcebook øker med et par tusen hver dag. Foto: Skjermbilde

Facebook-suksess inspirerer til veldedighet

(VG Nett) «Jeg gir 1 krone i u-hjelp per pers som joiner denne gruppa». Oppfordringen til Thomas Skorpen (22) har fått Facebook-brukere til å ta av.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

For det gikk ikke helt slik Thomas Skorpen tenkte da han opprettet sin egen Facebook-gruppe. Med navnet «Jeg gir 1 kr i u-hjelp per pers som joiner denne gruppa» steg medlemstallet voldsomt, og pengene ble et problem.

Nå finansieres prosjektet ikke bare helt fra Thomas' lommebok, men fra to andre kilder i tillegg. Thomas gir 0,20 kroner per medlem som er med i gruppen, en konto er opprettet for de som vil gi direkte og en annen gruppe har forpliktet seg til å gi 1% av det Thomas gir. Den gruppen kalles «For de som er 1% så mann som Thomas»

- Ved siste opptelling var det nesten 70 000 kr, ca. 26 000 kr fra meg, 23 000 kr direkte på konto og resten fra den såkalte 1%-gruppen, sier Thomas til VG Nett.

Målet har foreløpig blitt satt til 100 000 kroner før desember er over.

- Det ser veldig lovende ut, det er ikke så langt igjen til målet. Det kan være alt fra et par dager til et par - tre uker, sier han.

Foreløpig har ikke Thomas tenkt noe særlig på hva som vil skje når Facebook-feberen roer seg rundt gruppen han startet opp i slutten av november.

- Nå som vi har en såpass mektig gruppe skal du ikke se bort fra at det kommer noe mer etter hvert. Jeg har fått henvendelser fra en masse hjelpeorganisasjoner som er interessert i prosjektet, sier Thomas til VG Nett.

Men først er det eksamen som står for tur.

STARTET BEVEGELSE: Thomas Skorpen (22) har vekket samvittigheten hos mange av sine Facebook-venner. Foto: Privat

Følger med

Hos mottakeren av pengene, Utviklingsfondet, følger de spent med på Thomas' gruppe og den nye formen for innsamling som dukket opp så spontant. Facebook er en av mange former som vil benyttes for innsamling i fremtiden.

- Vi får mange småkonger og Facebook er en av dem, sier informasjonsmedarbeider Sigurd Jorde i Utviklingsfondet. Men han er ikke sikker på at Facebook-trenden vil holde seg konstant.

- Det vil blusse opp og synke ned litt, så finner vi på noe nytt, forklarer han.

Uansett, pengene fra Thomas' 1-krone-per-deltager er velkomne i kassen. Men minst like viktig er det faktum at folk får vist at de bryr seg.

- Det er viktig at folk har muligheten til å fortsette engasjementet sitt, forklarer Jorde.

Onsdag rundet gruppen 60 000 medlemmer, et par tusen flere ble med i løpet av torsdag.

Utviklingsfondet har også en egen gruppe på Facebook, man har ikke klart å samle sammen noe i nærheten av så mange mennesker som Thomas. Jorde mener de spiller en viktig rolle i suksessen bak Thomas' gruppe på Facebook.

- De stoler nok på hans valg av oss, tilliten går på at det er en fyr som gjør noe bra. Vi er inne i gruppen til Skorpen på Facebook og svarer på spørsmål, sier Jorde.

This text is replaced by the Flash movie.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder