Illustrasjonsbilde: Er du avhengig?

Illustrasjonsbilde: Er du avhengig? Foto:Stian Lysberg Solum,NTB scanpix

#vgdigitaleliv: Test deg selv: Er du mobilavhengig?

Sjekker du mobilen ofte? Blir du stresset av å være uten den? Da kan du være avhengig.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nesten halvparten av Norges befolkning er mobilavhengige. Det kommer frem av en Infact-undersøkelse gjort for VG tidligere i år.

Over 45 prosent av de spurte oppgir at de enten er ganske avhengige eller svært avhengige. Bare én av fire sier de er ganske eller svært lite avhengige.

LES OGSÅ: Slik påvirker mobilen hjernen din

Ifølge klinisk psykologspesialist ved Universitetet i Bergen og Stiftelsen Bergensklinikkene, Cecilie Schou Andreassen, er mellom 0 til 38 prosent av befolkningen mobilavhengig.

Ifølge Schou Andreassen innebærer avhengighet at det er en tilstand som skaper negative konsekvenser for den det gjelder og de rundt.

- I tråd med dette viser noen studier at tilstanden er assosiert med dårligere skoleprestasjoner og jobbutførelse, helseproblemer som forstyrret søvn, og konflikter i relasjoner og familieliv - ved at man blir kronisk ufokusert og distrahert, sier Schou Andreassen

Hun trekker frem at den hyppige mobilbruken gjør at vi ser mye ned.

- Vi ser ofte at folk er så intenst fokusert på den siste tekstmeldingen eller tweeten som kommer fra smarttelefonen deres, at de praktisk talt glemmer verden rundt seg.

Hvordan har bruken av smarttelefoner og sosiale medier påvirket deg? Fortell din historie! #vgdigitaleliv

Slik blir du mindre avhengig

Her er rådene fra teknologiekspert Ida Aalen og forsker Cecilie Schou Andreassen:

** Slå av telefonen og legg den bort når du ikke skal bruke den.

** Husk at blikkontakt og ansiktsuttrykk er viktig i en samtale. Vær bevisst på når, hvor og hvor mye du bruker telefonen.

** Bruk for eksempel ferier eller helger til å kjenne på hvordan det er å være helt uten telefonen og sosiale medier. Som oftest er det overraskende lite som har skjedd når du kommer hjem.

** Dersom det er et problem – erkjenn problemet. Prøv deretter å gradvis bruke telefonen mindre, og å legge den fra deg oftere.

** Vær lydhør i forhold til innspill fra familie og venner.

** Ikke bruk mobilen før du skal legge deg, og hold den helst utenfor soverommet.

** Hvis det er mulig kan du også slutte å bruke smarttelefon, og bruke en gammeldags mobiltelefon i stedet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder