EGET OS: HP går sine egne veier på nettbrettmarkedet, og lanserer Touchpad med Webos. Men analytikere tror kampen hovdesaklig vil stå mellom Apples iOS og Android. (Foto: HP)

- iPad har fire år igjen på topp

Apple kommer til å beholde forspranget på nettbrettmarkedet frem til år 2015, spår IT-analytiker.

Dag Rune Z. Vollen (Computerworld)
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL
Forside | ComputerworldFølg Computerworld på Facebook!

Etter at Apple omstartet nettbrettgaloppen i fjor vår, har både nye og gamle aktører lansert nye nettbrett. Men foreløpig ser det ut til at Apple endelig har fått seg en topplassering i et markedssegment.

Les også: - iPad 2 i salg i Norge 25. mars

Selskapet har nitti prosent av nettbrettmarkedet, og analyseselskapet Ovum mener de kan holde seg på topp i fire år til.

- Konkurrentene har vært hakk i hel med en bråte nye nettbrett. Disse kommer fra store leverandører som Samsung, Motorola, HP, HTC, og RIM. De forsøker å gjenskape hvor begeistret mange er over Apple sitt grensesnitt, noe som er eksepsjonelt vanskelig, hevder Adam Leach fra Ovum overfor Computerworlds nyhetstjeneste.

Ifølge Forbrukerrådet er det kun to reelle konkurrenter i markedet for nettbrett i dag: Apples iPad og Samsungs Galaxy Tab. Forbrukerrådet refererer til en test gjort gjennom det internasjonale testsamarbeidet ICRT av mange forskjellige nettbrett.

Les også: En halv million nordmenn vil ha nettbrett

Testens soleklare vinnere er nettopp Apples iPad og Samsungs Galaxy Tab, som kommer ganske likt ut på poeng. Galaxy Tab bruker Android operativsystem. De andre nettbrettene i testen ligger så langt bak at de ikke kan anses som verdige konkurrenter, skriver Forbrukerrådet.

Holder godt unna i år

Versjon to av iPad ble lansert til de sedvanlige paukene og basunene forrige uke. Analyseselskapet Ovum mener at Apple gjør så mye riktig at de vil beholde forspranget til hovedkonkurrenten Android fram til 2015.

- Nitti prosent av nettbrettmarkedet i 2010 gikk til Apple. Resten gikk til forskjellige varianter av nettbrett som kjørte Android OS, sier Leach.

Neste versjon av Android laget for nettbrett har kodenavnet «Honeycomb», og ser ut til å bli foretrukket plattform for de fleste leverandørene. Hovedgrunnen er at den er beste alternativ for brukergrensesnitt.

Les også: Apple bekrefter økt barnearbeid

Leverandører som HP og RIM har valgt sine egen operativsystemer. I forrige uke lanserte nettbrettveteranen Fujitsu en bedriftsorientert variant som kjører Windows 7.

Jevnt i 2015

- Vi tror de dominerende aktørene framover vil være Apple og Google, der en stadig større andel vil komme Google Android til gode. Vi tror at delingen vil være 35 mot 36 prosent i favør av Android i 2015, sa Leach.

Markedet er anslått å utgjøre 150 millioner enheter i 2015.

Spådommene om dominans i nettbrettmarkedet kan fort slå til. Nettbrettmarkedet var lite, og uten noen dominerende aktør før iPad ble sluppet våren 2010. Dette står i kontrast til smarttelefonmarkedet.

Selv etter drøyt tre år med iPhone, har ikke Apple klart å bli mer enn halvparten så stor som markedsleder Nokia. Utfordreren Android har bare brukt to år på å nå toppen som foretrukket plattform for smarttelefoner.

Les også: Windows 8 blir tilpasset nettbrett

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder