FALSK: Betalingstjenesten PayPal er ofte utsatt for svindel hos sine kunder. Denne nettsiden er dønn lik PayPals egne, men oppgir du informasjonen om kredittkortene dine her går de til svindlerne. Foto: Pål Unanue-Zahl

VG Netts sikkerhetsskole: Pass på, nettsvindel kan koste deg dyrt!

(VG Nett) Av alle truslene på nettet er «phishing» den som kan koste deg mest. Her lærer du om svindelen og hvordan du kan unngå den.

Artikkelen er over 13 år gammel

Har du noen sinne mottatt en e-post fra en afrikansk ministerenke i pengenød? Som trenger akkurat din hjelp til å transportere penger ut av landet?

Eller har banken din bedt deg om å «verifisere» kredittkortet på nettstedet deres fordi du på mystisk vis skal ha blitt svindlet?

Da har du blitt utsatt for nettsvindelenen «phishing». Og lot du være å svare, slapp du å gå på limpinnen.

- Phishing er en avansert form for e-postsvindel, sier Tone Hoddø Bakås i sikkerhetsbyrået NorSIS til VG Nett.

- Svindleren ønsker å skaffe tilgang til opplysninger om din identitet, bankkort, brukeridentitet, passord eller andre sensitive opplysninger, sier Bakås.

Bank-svindelen foregår som regel slik:

** Svindleren gir seg ut for å være en troverdig avsender, for eksempel en bank - og da helst banken din. Siden e-posten sendes ut i hopetall og avsenderen ikke har mulighet til å vite hvilken bank du bruker, vil de aller fleste mottakere av e-posten stusse på at en fremmed bank sender dem et varsel. Men for de som tilfeldigvis er kunder i banken svindlerne etterligner, vil brevet ofte fremstå som meget troverdig.

** E-posten forteller at det har oppstått en feil eller andre årsaker til at mottakeren må logge inn og «bekrefte» personlig informasjon. Du blir gjerne bedt om å klikke på en lenke i e-posten og kommer på en nettside, der du blir bedt om å oppgi personlig informasjon.

** En ny variant phishing, ber deg ringe et telefonnummer, som kan minne om din kontofon, og ber deg oppgi samme type personlig informasjon over telefonen. Dette kan oppleves som svært personlig og det er lett å la seg lure.

Dersom svindlerne sender ut mange nok e-poster, eventuelt utfører mange nok telefonoppringninger, vil de til slutt treffe på et lite antall mennesker som går på svindelen.

Hvordan kan man se at e-posten er en svindel?

Selv om de aller fleste svindelposter er relativt lette å finne ut av kan noen av dem være svært forseggjorte. I våres mottok et stort antall norske nettbrukere en svindel som etterliknet DNBs nettsider og forsøkte å hente kredittkortopplysninger fra kundene.

Her er rådene fra NorSIS for å kjenne igjen svindel og skadebegrensning:

** Først av alt er du i tvil - så er du egentlig ikke i tvil.

** Vær oppmerksom på e-post som ser ut til å komme fra f eks banken din eller andre forretningsforbindelser og som direkte eller indirekte ber deg oppgi personlige opplysninger. Norske banker sender aldri e-post og ber om personlige opplysninger.

** Noen forfalskninger har dårlig språk eller du kan få mistanke på annen måte, mens andre kan være godt utført og vanskelig å avsløre.

Dersom du allerede har gått på svindelen, gjelder det å handle raskt for å begrense den økonomiske skaden. Men svindlerne er selv svært kjappe med å misbruke informasjonen, enkelte svindeltyper anvender informasjonen bare sekunder etter at den er oppgitt.

** Har du gitt fra deg personlig informasjon knyttet til banken din, må du snarest ta kontakt med banken din på det vanlige kundetelefonnummeret. Banken vil bistå deg videre.

** Det kan være at du bør sperre kort eller konti, på samme måte som om bankkortet var fysisk stjålet.

** Dersom du tror du kan ha gitt bort sensitiv informasjon om ditt firma, må du rapportere dette til de rette personene i bedriften, f.eks. nærmeste leder.

** Følg også nøye med på kontoutskrifter og kredittkortfakturaer for uforståelige belastninger.

** Vurder om du skal melde svindelen til politiet.

Les mer på NorSis' sider her!(VG Nett er ikke ansvarlige for innholdet på eksterne nettsider)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder