FÅR MUSIKKTJENESTE?: Facebook. Foto: Skjermbilde

Helomvending etter Facebook-kritikk

(VG Nett) Etter enorm kritikk, tar Facebook en helomvending med sitt nye annonsesystem.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Annonsesystemet Beacon er laget slik at om du kjøper varer på nettet utenfor Facebook, vil dine venner inne i Facebook få varsel om hva du kjøper.

Slikt skaper få problemer så lenge man kjøper uskyldige ting, men potensialet for skade var stort.

Les også:Traktorgjeng drapstruet på Facebook

Nå dropper Facebook hele varslingssystemet og endrer på Beacon, skriver nettstedet InfoWorld.

Annonsesystemet som nå forkastes, er laget slik at Facebook-brukeren får opp en knapt synlig advarsel om at kjøpet vil bli publisert, når han eller hun foretok et kjøp på en handleside.

Advarselen dukker opp nederst i hjørnet på nettsiden og forsvinner raskt. Etter det må den uheldige handleren inn på sin egen Facebook-konto for å fjerne meldingen om hva som ble innkjøpt på handleturen

Vekket harme

Måten Facebook konstruerte annonsesystemet på, førte til et voldsomme protester i nettverden, nå ser det ut til at protestene bærer frukt.

Facebook har gjort helomvending i oppstarten av Beacon og innfører større endringer i systemet.

En av de største endringene blir hvordan man samtykker i Facebooks bruk av annonsesystemet.

Beacon var laget slik at man måtte melde seg ut av Beacon-systemet dersom man ikke ville være med, nå endres det til et system der man må samtykke først.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder