FØLSOM GRÜNDER: Mark Zuckerberg, her under et foredrag i Indonesia i oktober, ønsker at brukerne av Facebook skal kunne uttrykke følelser gjennom ulike tegn, men han har ikke helt knekt koden ennå. En «dislike»-knapp får du trolig aldri sjansen til å bruke. Foto:AFP,

Facebook-sjefen misliker «dislike»-knapp

Mark Zuckerberg mener et motstykke til den populære
«like»-funksjonen på Facebook kan slå uheldig ut.

  • Bjørn-Martin Nordby

Artikkelen er over fem år gammel

Under en spørsmål-svar-seanse i nettsamfunnets hovedkvarter i California nylig, ble han spurt om ikke Facebook snart ville lansere en «dislike»-knapp, skriver AFP. Ifølge nyhetsbyrået vendte han tommelen ned.

- Det er ikke noe vi tror er bra for verden, sa han.

Facebook innfører flere endringer fra 1. januar: Dette betyr det for deg

I private meldinger mellom to eller flere brukere har man tilgang på svært mange ulike «emoticons», også en tommel som vender ned, men det Zuckerberg fikk spørsmål om, var når brukerne legger ut noe på veggen sin.

- Veldig verdifullt

Han mener en «dislike»-knapp, sammen med den eksisterende «like»-knappen, vil kunne føre til at det brukerne legger ut av statusmeldinger, bilder og linker blir gjenstand for avstemninger.

- Det jeg synes er veldig verdifullt er at folk ønsker å uttrykke flere følelser.

En mulighet for å uttrykke at man ikke liker noe har vært etterspurt av nettsamfunnets brukere i mange år allerede. Tidligere skal svindlere ha forsøkt å utnytte seg av dette behovet.

Eksperter:Slik unngår du smiley-fellene

Særlig i tilfeller der noen legger ut en melding om at det har skjedd noe trist i livet deres, kan «like»-funksjonen kanskje synes noe upassende eller utilstrekkelig. I fjor skal Facebook ha vurdert en ny «sympati»-knapp.

Ikke nært forestående

Skal man lese noe ut av Zuckerbergs nyeste uttalelser, så kan det høres ut som om den vurderingen ikke er avsluttet.

- Vi snakker om en måte som gjør det enkelt for folk å uttrykke et bredere spekter av følelser, sa han under seansen, for deretter å komme med eksempler som empati, overraskelse eller latter.

Sikkerhetsekspert:5 ting du aldri bør dele på Facebook

Men ifølge AFP skal ikke slike funksjoner være nært forestående.

- Vi må finne den rette måten å gjøre det på, slik at det fører til noe godt, og ikke noe som kan virke nedverdigende på det folk legger ut.

Analytikere mener at en «dislike»-funksjon vil gjøre at nettsamfunnet også risikerer at annonsørene får en utfordring ved at brukerne enkelt kan benytte den på kommersielt innhold, skriver AFP.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder