#Skolehverdagen: Bok er ut, skjerm er inn

Publisert: Oppdatert: 25.11.14 08:47

Del saken på:

Lenken er kopiert
TEKNOLOGI

Nettbrett er den nye matteboka

Quiz erstatter lekseprøver

Pensum leses inn som lydbok av skuespillere

Skolehverdagen blir stadig mer digital. Jenny (15) tror de tradisjonelle skolebøkene er borte om ti år.

For flere hundre tusen norske elever er det digital læring som gjelder. Pensum kommer som smartbok, oppgaver leveres på nett og et dataprogram forteller deg om svaret er riktig eller galt.

Blir timene for kjedelige, så tar vi like godt en klassequiz, for i den nye skolehverdagen skal det være gøy å lære! Men hva lærer man av å spille spill?

– Når jeg går én bort på x-aksen, må jeg også gå to opp på y-aksen, forteller mattelærer Ellef Fange Gjelstad og illustrerer forklaringen med fargetusjer på den hvite tavlen.

Elevene ved Nydalen videregående skole følger med, men våkner skikkelig til live først når Fange Gjelstad sier:

– Så skal vi spille Kahoot!

12 millioner brukere

Elevene henter opp sine smarttelefoner og logger seg på dagens nettbaserte mattequiz. Musikken strømmer ut i klasserommet og nedtellingsuret gir dem to minutter til å svare på hver av oppgavene på storskjermen. De svarer ved å velge ønsket svaralternativ på telefonen og får poeng avhengig av om svaret er riktig og hvor raskt de svarer.

Når poengsummen viser at flere elever har svart feil, stanser læreren quizen i noen minutter og forklarer logikken bak det riktige svaret.

Norskutviklede Kahoot er et av de mest populære digitale læremidlene i skoleverket og brukes i en rekke fag. Lærerne kan lage egne spørsmål eller benytte quizer laget av andre. På verdensbasis har Kahoot, som er gratis, mer enn 12 millioner brukere.

Dragon Box er et annet norskutviklet program, som lar elevene løse algebra-lignende oppgaver forkledd som et dataspill.

– Å bare bruke penn og papir blir veldig kjedelig. Digitale midler gjør det mer interessant. Det bruker alle unge uansett, så da må skolen følge etter, sier Pål Holmen-Jensen (16), elev i første klasse på Nydalen videregående skole.

EdTech vokser frem

Kahoot er langt fra den eneste digitale aktøren i den norske skolen. I løpet av få år har en rekke selskaper som utvikler digitale spill, oppgaver og undervisningsvideoer vokst frem.

EdTech kalles denne næringen, og den største næringsklyngen har sprunget ut av Forskningsparken i Oslo. Her er 40 norske selskaper som utvikler digital infrastruktur og læremidler til bruk i skoleverket knyttet sammen.

– Tidligere har lærere og spillutviklere jobbet hver for seg og resultatet har vært upedagogisk underholdning eller kjedelige digitale lærebøker. Vi forsøker å koble disse sammen, slik at man kan angripe pensum på en heldigital måte. Da blir det bra, sier Rolf Assev i Startup Lab Oslo, Forskningsparkens inkubator.

Dersom elevene ved Nydalen videregående skole ønsker matteundervisning utenom skoletiden, kan de logge seg inn på nettportalen «Campus Inkrement». Her finnes en rekke videoer der en lærer på få minutter forklarer brøkregning, algebra og funksjonsligninger. Elever kan løse oppgaver digitalt og lærerne kan med enkle klikk få oversikt over hvilke oppgaver elevene løser enkelt og hvilke de sliter med.

– Før timen i dag logget jeg meg inn og så på hvordan elevene hadde løst oppgavene online. Deretter justerte jeg min undervisning etter det, sier Fange Gjelstad. Han har selv vært med å utvikle et annet digitalt læringsverktøy, Kikora.

Elevene, på sin side, slipper å vente på at læreren har rettet en prøve før de får vite om de har klart oppgavene. Datamaskinen gir dem svar med det samme.

Tror alle pensumbøker blir digitale

Jenny Larsen Terjesen (15) går også i første klasse ved Nydalen videregående skole. I norskfaget har hun ikke fått pensumbøker, men kun smartbøker. De leses kun digitalt, på datamaskin eller nettbrett, og elevene kan markere tekst og skrive notater i margen på smartboken.

– Det går mye fortere å notere på PC. Om ti år tror jeg kanskje alle pensumbøker blir digitale, sier hun.

Gyldendal forlag, som leverer mange av norske elevers pensumbøker, har digitalisert samtlige lærebøker for ungdomstrinnet og videregående. Totalt utgjør de digitale bøkene 10-15 prosent av pensumsalget.

– I enkelte fag selges hele 50 prosent av alle skolebøker som smartbøker, sier Alexander Henriksen, digital forlagssjef i Gyldendal.

Alt pensum er lest inn av skuespillere, slik at hver smartbok finnes både som e-bok og en lydbok.

Egen redaksjon

For elever i 1.-7. trinn har forlaget utviklet det digitale universet «Salaby» med over 8000 tekster, spill, filmsnutter og oppgaver i samtlige fag det undervises i på barneskolen. I tillegg lages det fordypningsmoduler for spesielle anledninger, som Munch-året og Grunnlovsjubileet.

– Det digitale gir oss muligheten til å oppdatere og aktualisere ting hele tiden. Derfor har Salaby en selvstendig redaksjon bestående av forfattere, animatører og programmerere som kobler på kunstnere og musikere ved behov. Det er samhandlingen som skaper magien, som i et mini-Disney-univers, sier Henriksen.

Salaby brukes i dag av 220.000 elever i Norge og salg av digitale produkter utgjør stadig større del av Gyldendals omsetning.

– Vår digitale abonnementsmasse vokser ekstremt hurtig, samtidig som vi investerer betydelig midler i dette, sier Henriksen.

Denne artikkelen handler om