PÅ VM-KAMP: Denne kvinnen benyttet stangen til å ta bilde av seg selv på stadion før kampen mellom Tyskland og Portugal i VM i Brasil.
PÅ VM-KAMP: Denne kvinnen benyttet stangen til å ta bilde av seg selv på stadion før kampen mellom Tyskland og Portugal i VM i Brasil. Foto:XINHUA,

Ny trend: Her er selfie-stangen

TEKNOLOGI

Folk utvikler kunsten å ta bilde av seg selv. Nå sprer selfie-stangen seg.

Publisert: Oppdatert: 09.07.14 09:17

Stengene tilbys i ulike varianter og trenden er allerede stor, ifølge Huffington Post. Spesielt Filippinene, Indonesia og Malaysia skal lede an.

Et søk på hashtaggen #selfiestick på bildedelingstjenesten Instagram ga tirsdag formiddag over 36.000 bildetreff. Noen ironiske, andre seriøse.

Bildene blir altså tatt på lengre avstand og skaper gjerne et mer realistisk og teknisk bedre bilde enn de som er tatt veldig tett på. I tillegg er det selvsagt mulig å få med større grupper på bildet.

Selfie som levebrød

Nederlandske Marijn van Twuijver har klokkertro på produktet og satser nå for fullt på det gjennom den forholdsvis nyetablerte nettbutikken selfiesticks.nl.

Til VG forteller han at han for noen måneder siden surfet på nettet og kom over bilder av folk som brukte selfie-stenger i Asia. Da skjønte han umiddelbart at dette gir bedre selfier. Han kom over et par engelskspråklige artikler og ble interessert.

- Kjæresten min jobber på en typisk turistplass i Nederland. Asiater kom i busser og da de gikk ut var det mange som tok frem selfiestenger for å ta bilder, sier han.

- Fornøyde

Han sier også at han ga en selfie-stang i gave til en venninne som er aktiv blogger, og at selfiestangen virket som en magnet på folk som ønsket å være foran kameraet. Derfra var veien til en egen nettbutikk ganske kort og nå satser de for fullt.

- Vi har jobbet veldig hardt og har fått mange kunder som liker produktet. Vi har hjulpet i å få en asiatisk hype til Nederland. I Asia er det mange hyper, og de fleste vil ikke komme hit. Men denne er for å skape en perfekt selfie og vil komme overalt. Vi er veldig fornøyde med salget så langt, og tror vi kommer til å selge mye, mye mer, sier han.

Refleksjon, identitet og anerkjennelse

Selfiefenomenet har virkelig tatt av de siste årene. I 2013 ble det også kåret til årets nyord av Oxford Dictionaries, etter en enorm økning i bruken i 2012 og 2013.

- «Selfie» er ikke blant de verste ordene vi har fått fra engelsk. Det er litt unorsk med stum e på slutten, men uttalemessig ligger det bra i den norske munnen. Et godt og morsomt norsk avløserord kunne likevel vært «selvbilde», sier direktør i Språkrådet, Arnfinn Muruvik Vonen.

Klinisk psykologspesialist og forsker på blant annet sosiale medier, Cecilie Schou Andreassen, mener «selfies» handler om refleksjon, identitet og anerkjennelse.

- Å uttrykke seg selv er langt fra et nytt fenomen. Selvutrykkene er likevel mer synlige i vår tids kommunikasjonskanaler - nemlig sosiale medier. Enkelte vil gjerne sette fenomenet i sammenheng med narsissisme, hvor slike selvportretter anes som en forlengelse av egen selvsentrering, eller selvopptatthet, sa hun til VG i november.

Flere superkjendiser og toppolitikere har også tatt selfier – og mange har fått mye oppmerksomhet.

Her kan du lese mer om