MEST OG MINST: Blant disse emojiene finnes både de mest brukte og de nordmenn bruker langt mindre enn i verden forøvrig Foto: SKJERMDUMP,

Her er Norges mest brukte emoji!

Mens smilefjeset er det mest brukte emojien i Norge, er det
nissesymbol og svingende ølseidler som skiller seg mest ut fra det andre land i verden bruker i sine tekstmeldinger.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fem år gammel

Både svenskene og danskene og, i særlig grad, franskmennene er mye mer glade i å bruke hjerte-emojien i tekstmeldingen enn nordmenn. I alle landene slår denne nemlig ut smilefjeset som den mest brukte.

Det går frem av en stor rapport som selskapet Swiftkey har utført.

De er selskapet som står bak en av de mest populære gratis tredjepartsprogrammene for smarttelefoner som gir oss de mange «emoji-symbolene» som typisk brukes i tekstmeldinger.

Fått med deg denne?:Dette betyr de nye smilefjesene i Snapchat

I alt data fra 31 forskjellige språk er nå hentet inn og bruken analysert. Hele to milliarder emojibruksdata er hentet inn mellom oktober 2014 og januar 2015.

Nå kan du også hashtagge emojies på Instagram

– Stemmer overens med andre kulturelle forskjeller

FORSKET PÅ SMILEFJES: Professor Linda Lai ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI,

Programmet er koblet opp mot tastaturfunksjonen både på Android- og Apple-smarttelefoner. Hele 250 millioner enheter over hele verden skal ha programmet.

– Det kan virke som om nordmenn legger seg på midten av skalaen, sammenlignet med mange andre land. Vi vil ikke uttrykke oss altfor romantisk, med for mange hjerter og kyss, men heller ikke for aggressivt, med knyttnever og sinte fjes. Det ser jo ut til å stemme godt med kulturelle forskjeller ellers, sier professor i ledelse og organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, Linda Lai.

Hun har forsket på hvordan folk på jobb reagerer når de mottar meldinger med og uten smilefjes.

Der har Lai, og andre forskere med henne, kommet frem til at det ikke alltid bare er positivt å slenge på et smilefjes i mailen, spesielt i mer formell kommunikasjon.

Les også: Statsviter: – Smileys er ikke greit i det hele tatt

Glad i nisser og tommel-opp symbol

# Ingen andre land bruker så mye nissesymbol som Norge, Sverige og Danmark. Av disse igjen er det Norge som bruker det mest. Finland, som hevder de er julenissens hjemland, bruker faktisk mindre nissesymbolet i gjennomsnitt enn de andre 16 målte landene.

Foto: SKJERMDUMP,

# De tre mest brukte kategoriene emoji i Norge er smilefjes, forskjellige typer hjerteemoji og håndgester (som klapping og tommel-opp-symbol.) Det er det samme som svenskene og danskene har. Finnene og en rekke av de øst-europeiske landene som er undersøkt har triste fjes som en av de tre mest brukte kategoriene.

LES OGSÅ: Derfor kan Facebook gi deg en selvtillit-boost!

Bruker mindre kyssemunn-emoji

# Sammenlignet med resten av verden (gjennomsnittet) bruker Norge mer emoji innenfor kategoriene ferie, alkohol og håndgester. Samtidig bruker vi kategoriene symboler og romantikk mindre enn gjennomsnittet.

– Det er mitt inntrykk at stadig flere bruker klassiske, romantiske symboler som hjerter og kyss, også overfor venner og bekjente, og ikke bare kjærester. Det ser vi også i sosiale medier. Så det går inflasjon i «uttrykkene», også på dette området. Hva skal vi bruke overfor kjæresten, når alle andre også får hjerter og kyss, sier professor Linda Lai.

Noen enkle triks kan gjøre at du får flere «likes» på Facebook og Instagram.Få tipsene her.

Kyssemunn er blant de emojiene i kategorien romantikk vi bruker langt mindre i våre tekstmeldinger enn de andre landene.

De andre enkeltstående emojiene vi bruker mindre enn i alle andre land i undersøkelsen er sint fjes, knyttneve og smilefjes med glorie over.

Mer om

  1. Sosiale medier

Flere artikler

  1. Nå kommer «selfie»-emojien

  2. Endelig er de nye emojiene her!

  3. Kyssing er uvanlig i de fleste kulturer

  4. Her er Kim Kardashians «Kimojis»

  5. Nå inntar smileyene norske restauranter og kafeeer i hele landet: Se hvem som fikk de første smilefjesene i Oslo

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder