Dramatisk fall for leiefilm

Utleie av videofilm i Norge har hatt en omsetningssvikt på en tredel på fem år. Resultatet er at flere av de klassiske videobutikkene nå stenger dørene.

Artikkelen er over ti år gammel

LEGGER NED: I USA har flere videofilmkjeder kuttet kraftig i antallet butikker. Her i Norge legger bransjen merke til nedgangen i videoutleie. Foto: Reuters

Vi leier stadig mindre film, viser fersk statistikk fra bransjeforeningen Norsk Videogramforening (NVF), som måler salg av film fra distributører til videobutikker.

Hvis man ser på foreningens tall fra 1. januar til og med utgangen av oktober i år, står leiefilm for en omsetning på 99,3 millioner kroner. I 2004 var omsetningen på 155,2 millioner kroner. Det betyr en nedgang på over en tredel i dette markedet på fem år.

Les også:- Youtube vil starte videoutleie

Kjeden Showtime har i år stengt tre butikker i Tønsberg, Moss og Fredrikstad, mens kjeden Video Nova startet året med å legge ned avdelingene i Ski og Notodden.

Video Novas omsetning gikk fra snaue 68 millioner kroner i 2007 til 63 millioner i fjor. Showtimes omsetning sank fra 96,6 millioner kroner i 2007 til 85,2 millioner kroner i 2008.

Les også:HD-film via bredbånd

Redaktør John Berge i bransjebladet Release forklarer nedgangen i leiemarkedet med at film i dag er tilgjengelig overalt.

- Totalt sett er film mye mer tilgjengelig på alle måter, både lovlig og ulovlig. De som har Get-boks og Viasat kan bestille film direkte via fjernkontrollen. Ellers tilbyr flere selskaper digitalt filmsalg på nettet, sier Berge til Aftenposten.

Mer om

  1. Forbrukerelektronikk

Flere artikler

  1. Filmleie på nett: Fremtidens videobutikk

  2. Nedgang for travel Sven Nordin

  3. Nettrafikken øker, men selskapenes omsetning faller

  4. Styrtrik på strømme-TV

  5. Elkjøp-sjefen forklarer juleprishopp: - Vi har nesten dobbelt så mange på jobb

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder