MILLIARDÆR PÅ SMÅKRONER: Produsentene av mobilspill som Pokémon Go har fått oss til å handle i spill-appene som aldri før. Foto: Eskil Wie Furunes/VG

Handlet i Pokémon Go for over en milliard kroner

LOS ANGELES (VG) Pokémon Go ligger an til å gi mobilspill-bransjen rekordomsetning, takket være brukere som blir fullstendig hekta.

  • Camilla Bjørn
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Siden lanseringen 6. juli har sommerens store mobilfenomen Pokémon Go omsatt for over én milliard kroner, viser nye tall fra SuperData Research Center.

Omsetningen kommer fra såkalte kjøp-i-app, melder Wall Street Journal.

Mens man bygger opp Pokémon-inventaret sitt kan man nemlig handle forsterkninger og tilbehør i appen for å sikre fremgang og evnen til å lagre.

At mange faller for fristelsen er forståelig. Spesielt hvis man har jaktet Pokémons i flere uker og tilbakelagt mange mil.

Ennå ikke hengt deg på Pokémon-bølgen?: VGs store Pokémon-guide

313 milliarder i omsetning

Åtte kroner her og 59 kroner der. Det virker som små transaksjoner der og da, men verdens ledende mobilspillselskaper tjener milliarder på vårt behov for å komme oss videre i spill som Candy Crush og Clash of Clans, melder WSJ.

Den amerikanske finansavisen melder om forventet vekst på 21 prosent i omsetning for mobilspillselskapene i 2016, opp til 313 milliarder norske kroner ifølge analysebyrået Newzoo. Samme byrå anslår at omsetningen vil ligge på 446 milliarder kroner i 2019.

Les også: Høyre og Ap i Pokémon-krangel på Stortinget

Pokémon Go har tronet på toppen av app-listene verden rundt siden lansering, og trolig er siste måneds omsetning bare starten for selskapene bak.

Det er San Francisco-baserte Niantics som har utviklet spillet med The Pokémon Company og Nintendo. Hvordan fordelingsnøkkelen er mellom de tre selskapene ser ut er ikke kjent, men Nintendo har varslet at de ikke vil se noe stort hopp på bunnlinjen som følge av spillsuksessen.

Når man kjøper noe fra App Store tar dessuten Apple en andel på 30 prosent.

Fått med deg dette? Les om de norske Pokémon-skadene

Presses til kjøp av tikkende klokke

– I-app-kjøp er iferd med å endre mobilspill-landskapet dramatisk. De får folk til å bruke penger over et lengre tidsløp, sier Andrew Phelps, sjef for digitale medier hos Rochester Insitute of Technology.

Les også: Mann på Pokémon-jakt kan ha stanset voldtekt i Sverige

Kjøp-i-app har lenge vært fryktet og hatet blant småbarnsforeldre. Men Wall Street Journal påpeker at mobil-selskapene har gjort dem stadig mer stuerene.

Blant de mest effektive triksene som brukes for å få oss til på handle, er tidsbegrensninger. At klokken tikker når man skal gjennomføre et spillnivå, eller en bruker settes i en karantene, oppgis av WSJ som den fremste beveggrunnen til at man kjøper forsterkninger.

Ta for eksempel Erna Solbergs favorittspill Candy Crush. Hvis man er tom for liv, må man vente ut en karantenetid før man kan fortsette å spille. Mot en sum oppheves derimot selvsagt karantenen.

Les om hjernen bak Pokémon her

Algoritmer spiller også en økende rolle. Ved å analyserer spillerens nivå og evner, kan de automatisk justere spillet slik at det blir akkurat så vanskelig at du trenger hjelp. Du slipper altså ikke unna.

VG-kommentar: Derfor skal jeg aldri jakte Pokémon

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder