SUKSESS: Facebook har blitt en usannsynlig suksess i Norge, her er gründer Mark Zuckerberg i en presentasjon. Foto: AP

- Én million «nordmenn» på Facebook

(VG Nett) Facebook runder en million norskregistrerte profiler, ett år etter at de åpnet for allmenn deltagelse.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Ifølge Facebooks eget reklamesystem, er drøyt en million norske profiler blitt registert på det sosiale nettstedet. Litt under halvparten av disse har valgt å delta i et internt nettverk på Facebook, kalt Norway.

En million norske profiler på Facebook gjør det amerikanske nettstedet suverent størst i landet, fremfor de norske nettstedene Nettby, Blink og Biip.

Beregninger VG Nett har gjort, basert på antall deltagere i nettverket Norway sett i forhold til hvor mange som velger å melde seg inn i nettverket, gir et noe lavere tall; 883.688 nordmenn.

Ikke enkeltgrunn

Ifølge trendanalytiker Paal Fure er det flere årsaker til Facebooks suksess i Norge.

- De var først med å tydeliggjøre hva de var der for, å organisere vennene dine, sier han til VG Nett. Tidligere konsentrerte de fleste nettstedene seg om å danne såkalte nettsamfunn, det vil si nettsteder der personer med samme interesser møtes, og eventuelt møter nye venner.

Facebooks grunnlag er ditt allerede eksisterende nettverk i form av skolevenner, kolleger og bekjente.

- Facebook var tydelig på at dette er en plattform for å sosialisere, sier Fure.

Der enkelte nettsteder blinket seg ut svært smale segmenter av befolkningen, passer Facebook til stort sett alle aldersgrupper.

- Før hadde vi en del lukkede fora, som gjorde et nummer av at de ikke var for folk flest. De hadde et navn som styrket det inntrykket, sier Fure.

Facebook er også sett mer på som et verktøy for å håndtere det sosiale aspektet av hverdagen, fremfor et sted å møte nye mennesker.

- I forhold til mange av deres konkurrenter oppleves det å være et suverent verktøy, forklarer Fure.

Mediehjelp

Men det kanskje største løftet kom da navnet dukket opp i media.

- Ikke minst fikk de hjelp av nyttige idioter fra det samlede presse-Norge, forklarer Fure. Norske medier hadde gjennom høsten 2007 dekket flere ulike saker der Facebook var hovedårsaken til oppslaget. Harald Eia brukte nettstedet til å lage en ny rollefigur, det ble kjent at journalister hadde advokater som venner på Facebook, og ukjente originale personligheter fikk plutselig tusenvis av fans. Det ble det største PR-kuppet i 2007, sier Fure.

Kontroversielt

I jakten på penger har Facebook blitt stilt overfor et stort dilemma. De har en enorm base med informasjon om sine deltagere, men ingen klar plan for hvordan det skal tjenes penger på informasjonen. I begynnelsen av november startet utrullingen av et nytt reklamesystem for Facebook. Det gikk ikke bra.

Reklamesystemet skulle kringkaste hva Facebook-brukerne kjøpte på nett, selv utenfor Facebook-systemet. I verste fall betydde det at du kunne kjøpe intime artikler på nett, og dette ble så kringkastet til alle dine venner på Facebook gjennom nyhetsstrømmen.

Den eneste måten å unngå dette på var å klikke i en liten informasjonsboks som forsvant få sekunder etter at kjøpet var gjennomført.

Reklametabben med «Beacon»-systemet skapte en storm i media og førte til at Facebook-gründer Mark Zuckerberg måtte beklage offentlig i sin blogg. Systemet ble revidert slik at brukerne kunne hindre informasjon utenfra å havne i sin profil, og fjernet dermed hovedkonseptet i Beacon.

Zuckerberg befinner seg også midt i en rettssak der tidligere samarbeidspartnere hevder Zuckerberg stjal deres ide om et sosialt nettsted. Denne rettstvisten er ennå ikke avklart.

Flere internasjonale bedrifter har også valgt å luke vekk Facebook fra de nettsidene de ansatte får tilgang til i arbeidstiden. Noen bedrifter, som Goldman Sachs, er bekymret for de ansattes mulighet til å avsløre bedriftshemmeligheter.

Gullgruve

Kontroversen til tross, Mark Zuckerberg sitter på en pengesekk som den eldre nettgarden sikler etter. Microsoft kjøpte opp litt over to prosent av Facebook for en pen sum, det oppkjøpet satte Facebooks totale papirverdi til over 17 milliarder dollar eller 93 milliarder norske kroner.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder