«Gunvors påske» best i verden!

TEKNOLOGI

(VG Nett) VGTVs «Gunvors Påske» er kåret til best i verden på kryssmedial annonsering.

Publisert:

«Gunvors påske» vant i konkurranse med 66 prosjekter fra 27 land. Underholdningsserien var Norges første profesjonelt produserte TV-serie laget eksklusivt for nett-TV.

- Det er veldig hyggelig å få anerkjennelse ute i den store verden, sier leder for VGTV, Thomas Manus Hønningstad.

Hver dag i påsken fikk VG Netts lesere muligheten til å se en ny episode av «Gunvors Påske» der hovedpersonen er Gunvor Isachsen, i skuespiller Jon Øigardens skikkelse. Hun er en godt bemidlet, eldre dame som er en smule virkelighetsfjern, glad i menn og alkohol og får stadig drypp fra ungdomstiden.

«Gunvors Påske» kom også som tegneserie i papirutgaven og var knyttet opp til en annonsekampanje på tvers av plattformene.

Se alle episodene av «Gunvors Påske» her.

- VGs satsing

Nå har IFRA Cross Media Awards kåret «Gunvors Påske» til verdens beste innen kryssmedial annonsering. IFRA er en verdensomspennende forsknings- og tjenesteorganisasjon for mediebransjen, basert i Tyskland.

Den norske vinneren ble annonsert under IFRA Expo 2008 i Amsterdam.

- Det er selvfølgelig veldig hyggelig å få anerkjennelse for den modellen VG har satset på i flere år, med annonsering på flere plattformer, sier administrerende direktør i VG, Torry Pedersen.

Les også: Kliner til med Gunvor.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Veien å gå

- Hvis du skal drive markedsføring i vår tid er du betydelig bedre tjent med å publisere på flere plattformer. Dersom du ser en annonse på nett og får den gjentatt på papir eller omvendt fungerer den mye bedre. Derfor prøver VG å få annonsørene til å spre budskapet på flere plattformer, sier Pedersen.

- Denne prisen viser at den kryssmediale annonseringen vi har drevet med i VG i noen år er den riktige veien å gå, sier Pedersen.

- Og det er selvfølgelig hyggelig at flere ser det!

Flere serier på VGTV

Gjennom 14 episoder på opptil to minutter fulgte et dokumentarteam Gunvors liv. Det byr på blant annet shopping på Sandvika storsenter, lesing av dødsannonser og stuffing av kalkun.

- Serien gikk bra, vi hadde en halv million visninger totalt, sier Thomas Manus Hønningstad.

- Selv om nyhetssjournalistikk er vårt hovedsatsingområde, kommer vi til å se flere av denne typen konsepter fremover og vi prøver å involvere flere plattformer der det er mulig.

Ny julekalender

- Jeg kan ikke røpe alt nå, men det kommer for eksempel en veldig spennende julekalendersatsing i år. Dessuten jobber vi med flere andre konsepter som kommer i høst.

Skuespiller Jon Øigarden liker internett som plattform.

- Det som er deilig med nettet, er at det er så mange muligheter. I de 14 innslagene går vi rett inn i situasjonen og glemmer alle regler om oppbygging og dramaturgi. Det er noe nytt, og det liker jeg, sa Øigarden til VG Nett i vår.

Her kan du lese mer om