FØLG MED: På Twitter er det lett å følge med på hva andre tenker. Foto: Skjermbilde

Twitter banker Facebook i vekst

(VG Nett) Twitter banker Facebook i vekst det siste året, viser tall på de sosiale nettstedenes popularitet.

  • Pål Unanue-Zahl

Artikkelen er over 11 år gammel

Hele 1300 prosent har medlemsmassen til Twitter steget det siste året, etter å ha blitt medieverdens nye yndling. Det viser tall fra menignsmålingsfirmaet Nielsen, som har tatt for seg de største vestlige nettsamfunnene. Facebook har allikevel tredjeplassen på vekstlisten.

Facebook har nesten ti ganger så mange medlemmer som Twitter i USA. Facebook økte medlemsmassen med 220 prosent i samme periode, fra februar 2008 til februar 2009. De to nettsamfunnene har også to helt forskjellige forretningsmodeller og systemer for kommunikasjon mellom brukerne.

Satser mobilt

En av årsakene til at Twitter nå er oppe i hele syv millioner brukere verden over, kan være satsingen på mobilmarkedet. Twitter er lett å bruke på mobilen. Meldingene passer bra i mobilens begrensede format, og er raske å skrive på farten.

Lyst til å lære mer om Twitter?Klikk her!

Men hva er egentlig Twitter? Twitter er best beskrevet som en slags miniblogg. På 140 bokstaver eller mindre skal man forsøke å beskrive det man føler for, gjør eller finner interessant å dele.

En nyhet som journalister med tilgang til Fritzl-rettssaken fant det spesielt interessant å dele, var utfallet av dommen. Lenge før noen kunngjørelse var offentliggjort utenfor de lukkede dørene, var en journalist fra France24 først ute med å kvitre ut en melding om kjennelsen. Først flere minutter senere kom meldingen via nyhetsbyråenes hastetjenester. Og Twitter er gratis å følge med på.

Har du lyst til å følge VG Nett på Twitter?Her er vår feed.Lyst til å følge journalisten på Twitter?Her er hans feed.

Les også

Mer om

  1. Sosiale medier
  2. Data

Flere artikler

  1. Twitter-storm mot barneskole

  2. Slik kvitrer du ut Twitter-meldinger

  3. Folket flykter fra Twitter

  4. Nå blir det reklame på Twitter

  5. Tre av fire Twitter-meldinger ignoreres

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder