Jenter misliker nett-shopping

TEKNOLOGI

Bare 28 prosent av kvinnene med tilgang til Internett ønsker å handle på nettet. Norske kvinner er faktisk mindre shoppe-gale enn menn . . . på Internett.

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:18

Informasjonssjef Rune Kibsgaard Sjøhelle i LetsBuyIt.com satser på å få flere kvinner til å handle på nettet.

- Det er der potensialet ligger. Nettstedene må bli flinkere til å henvende seg til kvinner på kvinners premisser, sier Sjøhelle.

Liker å titte

Også konkurrenten CoShopper har kvinner som satsingsområde.

- Nettverdenen er litt for mye «Gutteklubben Grei». Vi har som mål å få kvinner til å shoppe på Internett, og er forberedt på å tape penger for å få dem som kunder, sier markedssjef Odd Ivar Tømmervold i CoShopper AS.

Han har blant annet søkt hjelp fra redaktør Lillian Iversen Birkeland i Fashionnet. Hun driver en internettside rettet mot kvinner.

- Vi jenter liker å titte, føle og oppleve når vi shopper. Derfor må en god internettside for kvinner være som en opplevelsesreise, sier Birkeland.

Det er langt frem. I august sto menn for 70 prosent av all daglig internettbruk, ifølge en undersøkelse fra Norsk Gallup.