• YouTube lanserer TikTok-kopi i Norge

    Youtube lanserer i dag sin betaversjon av kortvideoplattformen YouTube Shorts i Norge. Dermed er konkurransen i gang med de allerede eksiterende kortvideoplattformene TikTok og Instagram Reels.

    Publisert 12. juli, kl. 09:00

  • Korte videoer (på under 60 sekunder) har allerede vært tilgjengelige på YouTube i en god stund for norske brukere. Men nå vil også norske brukere få tilgang til Shorts «Creations Tool», som gjør at brukere selv kan lage egne korte videoer og legge dem ut på YouTube.

  • Utformingen av YouTube Shorts er så å si kliss lik TikTok og Instagram sine plattformer. Du kan spille inn videoer på opptil 60 sekunder, legge på tekst, legge til klipp fra telefonens bildegalleri og bruke filtre.

  • – Shorts vil skille seg ut med at plattformen er koblet opp til vanlige YouTube-videoer og YouTube Music. I YouTube Shorts vil du alltid kunne komme tilbake til den opprinnelige kilden, sier Tedd Sherman, Global Product Manger for YouTube Shorts

  • Alt i YouTube Shorts er koblet opp mot YouTube-universet. Brukere kommer til å ha muligheten til å bruke lyd fra andre Shorts-videoer, og fra vanlige videoer på YouTube. Det vil også være tilgang til en stor del av musikken som ligger i YouTube Music.

  • YouTube Shorts har allerede vært tilgjengelig i 26 forskjellige land. Sherman informerer om at YouTube Shorts per i dag har over 6,5 milliarder visninger hver dag globalt, men at dette mest sannsynlig vil øke betraktelig etter utrullingen til 100 nye land som starter i dag.

  • YouTube Shorts vil altså begynne å fases ut til brukere i Norge fra og med i dag, og innen 14. juli skal alle i landet ha fått tilgang på TikTok-rivalen.

Mer om

youtube

TikTok

Instagram

Sosiale medier

Flere artikler

  1. Twitch-Ludwig avslører YouTube-betaling

  2. MrBeast slettet TikTok

  3. Årets beste TikTok-videoer

  4. Nå kan noen like storyen din på Instagram

  5. Lær barna å være kritiske!