SUKSESS: Facebook har blitt en usannsynlig suksess i Norge, her er gründer Mark Zuckerberg i en presentasjon. Foto: AP

Datatilsynet slakter Facebook

Facebook-avløringen er svært alvorlige, mener Datatilsynet. Men samtidig kan skandalen bidra til å redde personvernet på nettet.

Morten Solli (Computerworld)
ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Fra et personvern-ståsted er avsløringen om at brukere spores i Facebook utvilsomt en betenkelig sak, mener senioringeniør Atle Aarnes i Datatilsynet.

Avsløringen gjelder en teknologi kalt Beacon som inngår i et nytt annonsesystem, Facebook Ads. Programmet overvåker aktivitene til Facebooks brukere på 44 partner-nettsteder, for å samle informasjon som kan brukes til reklame rettet mot enkeltpersoner.

Informasjonen blir videreformidlet til alle som er på vennelisten i Facebook. Nye opplysninger har dokumentert at nettbesøkene spores også om man har sagt nei til at besøksinformasjonen kan brukes.

LES OGSÅ:Facebook-sporing avslørt og dokumentert

Norske brukere er ganske maktesløse, mener Aarnes.

- Problemet er at den behandlingsansvarlige sitter i California, slik at saken hverken rammes av norsk lov eller det europeiske personverndirektivet. Når personvernvilkårene i tillegg ikke er dekkende for realitetene, blir de jo helt umulige å forholde seg til. Hadde dette vært i Norge, ville det vært en alvorlig sak.

Fram i lyset

Flere amerikanske personvern-grupperinger applauderer avsløringene om hvordan annonsesystemet Beacon følger med på Facebook-brukernes besøksmønster på nettet.

Saken har vakt stor oppsikt i USA, der ulike grupperinger nå etterlyser lovendringer. Denne typen koblinger har altfor lenge fått pågå i det skjulte, mener de.

- Facebook-skandalen er på en måte veldig bra, for den viser folk hva som virkelig foregår. Det finnes flere andre nettsteder med liknende ordninger, men vanlige brukere får ikke dette med seg, sier direktør Pam Dixon i World Privacy Forum til den amerikanske utgaven av Computerworld.

LES OGSÅ:Facebook kan redde personvernet

Atle Aarnes i Datatilsynet råder norske Facebook-brukere til å følge godt med og lese personvernvilkår nøye.

- Folk må gjøres oppmerksom på når og hvordan motparten behandler personopplysninger. Det er svært alvorlig hvis det gis inntrykk av at man ikke blir overvåket, men blir det likevel.

Aarnes oppfordrer brukere til å følge godt med i media og vurdere nøye hvilke opplysninger de velger å oppgi om seg selv på nettsteder som Facebook.

LES OGSÅ:Slik unngår du sporing på Facebook

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder