SØK OG FINN: Et søk på stikkordene «sosialistisk venstreparti» gir lenker til to reklamer for Miljøpartiet De Grønne og Fremskrittspartiet. Foto: Skjermbilde

Partiene i Google-krig

(VG Nett) Det er reklamekamp på Google mellom partiene i Norge. Søker du opp ett av dem, får du sannsynligvis reklame for et annet.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

På en av Norges mest effektive reklamekanaler, Google, bruker partiene store penger på å kjøpe reklameplass. Flere av dem bruker navnene på hverandre til å dukke opp i hverandres søk.

Det vil si at en Google-bruker som søker på stikkordet «Høyre» kan få en reklame for Arbeiderpartiet og en som søker på «Kristelig Folkeparti» får en reklame for Fremskrittspartiet. Stikkordene kan kjøpes opp av alle som velger å følge Googles regelverk på området.

Les også:Rikinger vender ryggen til Siv Jensen og Frp

Det er ikke god reklameskikk, mener firmaet Metronet Norge, som leverer konsulenttjenester for reklame på nett.

- Vi har tatt et standpunkt om at det er uetisk å ta andres merkenavn som nøkkelord, spesielt hvis det ikke beriker søkeresultatet, sier seniorrådgiver Kenneth Gvein til VG Nett.

Han forklarer at det er en forskjell mellom å gjøre dette bevisst og å havne blant andres søkeresultater ved en automatisk prosess. En av deres kunder, Venstre, har også blitt inkludert i enkelte søketermer som «Høyre».

- Det skal nevnes at det ikke bestandig blir gjort bevisst. Vi reklamerte for NKS i sin tid, og da kom annonsen opp også på søk etter NKI. Venstre kan fort komme opp på søkeordet høyre, Rødt på søkeordet blått. Dette kan hindres ved ulike teknikker, men det er ofte vanskelig å forutse, forklarer Gvein.

Les alt om stortingsvalget 2009 hos VG Nett!

Ikke lov hos Kvasir

Søkemotoren Kvasirs eiere Eniro opererer med strenge retningslinjer for hvordan annonseringen skal foregå. Hos dem er partienes praksis ikke tillatt.

- Det ville vi ha tatt opp, sier kommunikasjonsdirektør Renate Morken til VG Nett.

- Det handler om at søkene skal være mest mulig relevante for brukerne og det har vi klare retningslinjer på. Når man søker på Arbeiderpartiet har man ikke lyst på resultater om Fremskrittspartiet.

- Hvis noen oppdager det og gir beskjed til oss fjerner vi dem, sier hun.

- Ser ikke problemet

Hos Frp ser man ikke den store kontroversen i annonsekrigen, og mener det er en forskjell mellom kommersielle foretak og politiske.

- Er det kontroversielt å annonsere med hverandres navn i stikkordene på Googles annonser?

- Nei, det tror jeg ikke, sier generalsekretær Geir Mo i Frp til VG Nett.

- Jeg tror ikke du kan sammenligne kommersiell produktmarkedsføring med med det å få ut politiske meninger og markedsføre politiske standpunkter.

- Poenget med en søkeordskampanje er å være til stede i skjermbildet når den som søker skal foreta sitt valg om hvilke nettsider vedkommende skal besøke.

Han ser heller ikke så alvorlig på at andre partier bruker deres partinavn i annonseringen på nettet.

- Vi kan ikke nekte noen å bruke Frp eller Siv Jensen som stikkord, sier han til VG Nett.

- Vi har en stor søkeordskampanje ute nå, og etter at denne ble lansert tidligere i uken har vi økt trafikken på nettsidene våre betydelig.

Høyre på sidelinjen

Et av partiene som ikke kjøper opp andres navn som stikkord er Høyre. De er avventende til hvor mye effekt en slik annonsering kan ha.

Les også:I dag kan du twitre med Jens

- Det er første gang vi prøver å kjøpe søkeord. Vi har kjøpt opp søkeord rundt tre hovedkategorier og tester det ut, sier kampanjesjef Mudassar Kapur i Høyre til VG Nett.

- Hva tror dere om de oppkjøpene av hverandres navn som flere av de andre partiene holder på med?

- Dem om det, jeg ser ikke på det som så veldig kritisk. Alle vet at partiene konkurrerer om velgere, sier Kapur til VG Nett

Han er også tvilende til effekten en slik kampanje kan ha, og om det er vel anvendte kroner i kampen om velgerne.

Les også:Ny metode for å spå valgresultatet

- Jeg er veldig tvilende til effekten av det. Sett litt fra sidelinjen; dersom noen googler etter Venstre og får reklame for Fremskrittspartiet, tror jeg sjansen er stor for at folk går inn på Venstre, sier han.

- Det er kanskje bedre å annonsere søkeord på saker.

Nå som valgkampen er så godt i gang, er det lite å gjøre med den utbredte praksisen tror Gvein.

Men Google selv åpner for at fornærmede parter kan reagere på praksisen.

- Google har et system som ikke fanger opp denne typen aktiviteter, men dersom en aktør finner ut at et annet selskap finner ut at de markedsfører seg selv under deres navn kan de sende inn en klage til Google, sier han til VG Nett.

Sjef for Google i Norge, Jan Grønbeck, vil ikke uttale seg om saken.

- Jeg har ingen kommentar, vi kommenterer ikke kundeforholdene, sier han til VG Nett.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder