UTFORDRER GOOGLE: Cuil skal prøve å spise markedsandeler fra Google. Foto: Skjermbilde

Google får konkurranse av sine egne

(VG Nett) Avhoppere fra Google er blant de som står bak den nye søkemotoren Cuil.

  • Jørgen Lyngvær
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL
Cuil

Flere tidligere ansatte i Google har hoppet av for å bygge opp en ny søkemotor med navnet Cuil (uttales Cool). Gjengen bak Cuil hevder at Cuil vil gi en bedre brukeropplevelse fordi søkemotoren indekserer tre ganger så mange nettsider som Google, og fordi søkene blir delt inn i kategorier.

Les også: Google mer pop enn mat.

Google-avhoppere

Anna Patterson jobbet to år i Google, men er nå en av gründerene bak den nye søkermotoren. Med seg har hun flere andre tidligere Google-ansatte.

Patterson jobbet blant annet med å bygge opp teknologien for indeksering av internettsider for Google og måten søkeresultatene rangeres på.

Kategoriserer resultatene

FLERE KATEGORIER: Søkerresultatene i Cuil deles inn i kategorier for bedre oversikt. Foto: Skjermbilde

Skaperne av Cuil sier til New York Times at den nye søkemotoren blant annet vil gi bedre søkeresultater og vise dem på en mer attraktiv måte. Når man søker hos Google får man resultatene listet opp under hverandre, mens Cuil vil kategorisere resultatene i ulike grupper for å gjøre brukervennligheten større. Søkeresultatene skal også være mer visuelle med flere bilder og flere redskaper for å avgrense

Brukerne avgjør

Folkene bak Cuil håper at brukerne vil oppfatte søkemotoren som mer brukervennlig og intuitiv enn Google.

- Jeg tror den vil være bedre, men det er uten tvil brukerne som vil avgjøre hvilken søkemotor som fungerer best, sier Tom Costello, en av personene bak Cuil.

I USA har Google hele 61,5 prosent av alle internettsøk. Mange nye søkemotorer har dukket opp den siste tiden, men ingen har klart å spise av Googles markedsandeler. Likevel mener enkelte analytikere at Cuil har en sjanse, blant annet på grunn av personene bak tjenesten.

- Ser lovende ut

- Dette er den mest lovende tjenesten jeg har sett på en stund, sier Danny Sullivan, som har fulgt søkemotorbransjen i mer enn ti år og er redaktør for Search Engine Land.
Han tror imidlertid at sjansen er like stor for at Cuil spiser markedsandeler fra Microsoft som fra Google.

- Hvis det viser seg at Cuil klarer å gi resultater med stor relevans tror jeg at ordet sprer seg og Cuil kan oppnå en viss popularitet, sier Danny Sullivan til New York Times.

Størst?

Ifølge Tom Costello har Cuil indeksert 120 milliarder nettsider, noe som gjør Cuil til det klart største index-søket.
Google vil ikke kommentere Cuil overfor New York Times, men sier i en e-post at Google har den største samlingen av dokumenter som er søkbare på internett og at de ønsker konkurranse velkommen.

Cuil ble åpnet i dag, men har allerede hatt store problemer fordi trafikken er overveldende stor.

Prøv Cuil her.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder