SYNES IKKE NOE OM MOBILSELSKAP FOR KVINNER: Martine Aurdal. Foto: VG

SYNES IKKE NOE OM MOBILSELSKAP FOR KVINNER: Martine Aurdal. Foto: VG

Kjendisfeminist fnyser av mobilselskap for kvinner

(VG Nett) I fjor fikk kvinnene sin egen TV-kanal, nå har de fått sitt eget mobilselskap. Ikke alle er imponert.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

SheTalks er navnet på mobilselskapet som skal henvende seg spesielt til kvinner. Selskapet hevder å ha konkurransedyktige priser på alle tjenester, men spesielt på SMS, som kvinner sender flere av enn menn.

Men også innholdet i tjenestene skal være annerledes enn hva forbrukerne har fra før.

VG Nett snakket med Jannicke W. Gude, gründer og daglig leder for selskapet.

- Hvorfor trenger kvinner et eget mobilselskap?

- Hvorfor trenger man 20 forskjellige sjokoladetyper i butikken? Det handler om preferanser, og nå er det på høy tid med et selskap som setter jenters preferanser i front. Mobilbransjen har lenge vært en mannsdominert bransje.

- Men hva er det dere tilbyr som er spesielt rettet mot kvinner som ikke finnes andre steder?

- Selskapet tilbyr løsninger som er tilpasset kvinners ønsker. Det betyr fokus på barna, og muligheten til å få en bedre oversikt over hvordan barna bruker telefonen. Dessuten satser vi på mykere verdier. Vi har blant annet inngått et samarbeid med Røde Kors, noe vi tror apellerer spesielt til kvinner, sier Gude som legger til at også menn er hjertelig velkomne til å være med.

MOBILSELSKAP FOR KVINNER: SheTalks. Foto: Hjemmesiden til SheTalks

Selskapet lanserer og en side for innholdstjenester hvor også barna er i fokus. Her skal barna kunne navigere forsikret mot å møte på støtende innhold som sex og vold.

Kjendisfeminist og avtroppende Ny Tid redaktør Martine Aurdal synes ikke noe særlig om måten selskapet henvender seg til kvinner på.

- Jeg skjønner ikke vitsen. Jeg mener selskapet er en del av en trend som går ut på å forsterke kjønnsstereotypier. Man bidrar til å forsterke forventninger om hva man tror kvinner er og skal være. Er det bare kvinner som er opptatt av barn liksom?

- Hva synes du om de myke verdiene selskapet lanserer?

- Hvorfor skal kvinner være så fordømt mye mykere enn menn? Jeg mener man må stille viktigere spørsmål, som hvorfor kvinner velger å jobbe deltid og hvorfor de blir belønnet for å ta ansvar i hjemmet og å ta seg av barna. Kulturelle uttrykk som dette mobilselskapet, bidrar til å sementere kampen for likestilling med sine bidrag til å utvikle tydeligere kjønnsstereotypier.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder