NY TJENESTE: Apple-sjef Tim Cook presenterte Apple Pay på et stort lanseringsarrangement 9. september. Foto:AP,

Iphone-brukere ble belastet dobbelt

En storbank beklager problemer med den nye
betalingstjenesten Apple Pay.

  • Vidar Enerstvedt

Artikkelen er over fem år gammel

Rundt 1000 kunder i Bank of America opplevde at transaksjonene deres ble duplisert. Altså at de ble trukket dobbelt så mye som de egentlig skulle betale, ifølge Bloomberg.

Betalingsløsningen ble gjort tilgjengelig i USA mandag denne uken, for utstyr som kjører på Apples nyeste operativsystem iOS 8.1. Den mobile «lommeboken» er basert på såkalt Near Field Communications, som blant andre Telenor og DnB også benytter seg av.

- Beklager ulempene

Med Apple Pay skal du kunne betale ved å holde mobiltelefonen eller smartklokken inntil betalingsterminalen, og bruke fingeravtrykket ditt til å verifisere deg med. Betalingskortene dine lagres i appen Passbook, skriver Hardware.

Under presentasjonen la Apple stor vekt på sikkerhet.

- Vi beklager ulempene og jobber med å rette opp. Alle kundene har fått pengene tilbake. Vi er alltid her for våre kunder og for å løse problemer de har, sier Tara Burke i Bank of America til Huffington Post.

Apple har også kommentert saken. De har foreløpig samarbeid med Visa, American Express og Mastercard, i tillegg til flere store butikkjeder og nettbutikker.

- Vi kjenner til Bank of Americas problemer knyttet til et lite antall Apple Pay-brukere. De jobber med en oppdatering som vil være tilgjengelig i løpet av kort tid, og enhver duplisert transaksjon blir tilbakeført, opplyser en talsperson til Huffington Post.

E24:Slik blir Apples «lommebok»

Apple Pay er foreløpig ikke lansert i Norge.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder