Forsterkere i luksusklassen: Test av Mark Levinson No 326S og 532

Monsterforsterkere er ikke bare for masochister. Mark Levinsons 400-watter er suverent gode, men i en prisklasse forbeholdt deg som synes det er greit å bruke like mye penger på forsterkere som på en bil.

  • Lasse Svendsen (Lyd & Bilde)
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Lyd & Bilde - Nordens største på tester av hjemmeelektronikkMark Levinson | Hi-Fi Audio - Mark Levinson


Forsterkerne koster nemlig henholdsvis 105.000 og 175.000 kroner. Trøsten er at de trolig vil holde seg i verdi, og at mange brukte Mark Levinsons forsterkere i dag gjerne selges dyrere enn nypris.

Ingenting er så moro som klokkeklar og samtidig steinhøy musikk. Dessverre helles ofte babyen ut med badevannet, for selv om forvrengningen er omvendt proporsjonal med antall desibel, er det ofte veldig høyt - og bare det. Finesser og små klangnyanser som setter musikken i et mer troverdig perspektiv - i dobbel forstand - drukner i en massiv lydmur som kan vekke de døde.

Derfor er det mulig å høre forskjell på en 400 W forsterker til 20 000 kroner og en til mange ganger den prisen. Og nettopp derfor finnes det et marked for forsterkere av Mark Levinsons kaliber.

I denne prisklassen, hvor en forsterkerkombinasjon fort koster 150.000 kroner eller mer, får man klemt de siste dråpene, eller skal vi si klangnyansene, ut av musikken man lytter til. Og det på en måte som gjør at mange mener det er verdt pengene.

Mark Levinson - firmaet, ikke mannen - så dagens lys i 1972, og er dermed en av de eldste amerikanske produsentene av high-end-forsterkere. De har klart å beholde fokuset og utelukkende holdt seg til forsterkere, og senere CD-spillere, men aldri høyttalere. Forsterkerne og mannen med samme navn skaffet seg fort et navn i engere hi-fi kretser, og etter bare noen få år var Mark Levinson plassert på stjernehimmelen og fikk panegyriske omtaler.

Mange av de gamle forsterkerne er fremdeles ettertraktet for sin raffinerte og muskuløse klang, og går for mer enn nypris på bruktmarkedet i dag.
Mannen bak er for lengst ute av Mark Levinson, som nå drives av Harman-gruppen, som også eier Harman/Kardon og JBL - to andre amerikanske hi-fi-giganter.

Effektforsterkeren er noe av det mest raffinerte og samtidig potente jeg har hørt. Den virker mye kraftigere enn man skulle tro, med en bunnsolid og forvrengningsfri kontroll som får små høyttalere til å innbille seg at de er PA-høyttalere på en stor arena. De ovale sidemonterte basselementene i Burmester B30-høyttalerne ble strammet opp og totalkontrollert selv når lydvolumet var faretruende høyt. Samme med Naim Ovator S-600, som har guts i bassen av en annen verden (se test i neste utgave). De to bassene i hver høyttaler lød mer som 20 stykker, og satte løse objekter i rommet omtrent i selvsving. Man kjenner det på kroppen når en 532 banker bassen gjennom høyttalerne.

Men historien handler om mer enn muskler og kraft. Pat Methenys Orchestrion på den ene siden, og Skunk Anansie på den andre siden, lød befriende uanstrengt selv med høyt lydvolum. Mellomtonens fargeløse gjengivelse avslører nådeløst alle lyter i innspillingen, uten å fremheve dem. Krevende vokalprestasjoner sitter som et skudd, med sublim diskantgjengivelse på toppen. Hvor gjennomsiktigheten synes å være total.

Tor Espen Aspaas' traktering av klaveret på Mirror Canon kles naken i den dønn ærlige og praktfulle presentasjonen av opptaket, som er gjort i Sofienberg kirke av Lindberg Lyd, med støy utenfra hørbart på opptaket. Hvilket i større grad får en til å føle at man er til stede under en live-forestilling. Samme effekt har avspillingen av Leonard Cohens Live in London. Basstakten på Tower of Song og First We Take Manhattan holdes hele tiden i et fast grep, trommene hamrer med perfekt presisjon og samtidig kan jeg høre smånyanser i det smått kaotiske opptaket (lydmessig), som også her forsterker livefølelsen.

Man plasseres litt bak i salen hva perspektiv angår. Lydbildet oppleves som svært dypt, takhøyden og bredden skaper en nær perfekt illusjon av lyd i 3D, og den ekstreme oppløsningen forsterker følelsen at Mark Levinson-settet makter å bringe musikkens innerste harmonier enda nærmere lytteren.

KonklusjonForsterkersettet fra Mark Levinson rykker rett opp på listen over de beste forsterkerne jeg har hørt. De er totalt blottet for imponatoreffekter og fyrverkeri. I stedet er de fininnstilte instrumenter for musikkgjengivelse, med sublime kvaliteter fra øverste hylle.

Dyrt er det, men du verden så deilig det er også. Mark Levinson No. 326S og No. 532 er den type produkter man kjøper for at de skal vare, og de vil spille like fantastisk om 30 år som de gjør i dag. Hvem vet, kanskje får man pengene igjen dersom man selger dem om et par tiår? Det kan man knapt si om mye annen high-end.

Priser:
Mark Levinson No 326S, ca kr 100.500 kr
Mark Levinson No 532, ca kr 175.000 kr

Mark Levinson No 326S+
Endeløst gjennomsiktig
Fleksibel
Støyfrie signaler
Balansert lydbilde
Kompakt og solid

-
Fjernkontrollen mangler direktevalg av lydkilde
Kostbar phonomodul
Tilgangen til phonomodulen

Mark Levinson No 532+
Silkeglatt raffinement
Eksplosiv dynamikk
Stabil under belastning
Balansert lydbilde
Bunnsolid byggekvalitet

-
Meget kostbar.

Les full test på Lyd & Bilde

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder