FACEBOOK-IRRITASJON: BI-studentene Jesper Stokke (22, t.v.) og Martin Sjøblom Roppestad (23) er frustrerte over endringene på Facebook. Foto: Trond Solberg
FACEBOOK-IRRITASJON: BI-studentene Jesper Stokke (22, t.v.) og Martin Sjøblom Roppestad (23) er frustrerte over endringene på Facebook. Foto: Trond Solberg

Raser mot Facebook-endringer

TEKNOLOGI

Igjen har Facebook endret utseende. Og igjen vekker det raseristorm hos brukerne.

Publisert: Oppdatert: 19.02.16 11:48

- Vi innrømmer gjerne at vi bruker mye tid på Facebook, og etter de siste endringene har vi irritert oss mye. Facebook er blitt for oppdelt og veldig forvirrende, sier Jesper Stokke (22) og Martin Sjøblom Roppestad (23).

De studerer PR og kommunikasjonsledelse på BI, og sosiale medier er en viktig del av studiehverdagen. Og de er ikke alene om å irritere seg.

Les også:Facebook: - Gjenoppta kontakten med død venn

De to studentene har mottatt invitasjoner til en rekke grupper som er mot Facebook-endringene.

Gruppen «Switch back to the old news feed!!!» har allerede passert 1,6 millioner medlemmer med følgende beskrivelse:

«Den 23.10.09 endret Facebook utseende på nyhetsoppdateringen, dermed klusset de til alles hjemmesider med unødvendige elementer og uorganiserte oppdateringer. Vær så snill og endre det tilbake!!!»

Venner forsvinner

Brukere beskriver det nye utseende som forvirrende, med for mange elementer og med redusert beskyttelse av private opplysninger.

Les også:- En av to bruker Facebook i arbeidstiden

- Men det verste er ikke engang endringene. Det verste er at det ikke virker som det skal lenger. Det virker som om Facebook ikke har testet ut endringene godt nok, sier Stokke.

Han forteller om feilmeldinger, trege oppdateringer, chat som ikke virker og en innboks som henger seg opp. For et par dager siden forsvant hele profilen hans fra Facebook, slik at ingen av vennene hans fant ham, for så å dukke opp igjen som om ingenting var hendt.

- Dette har skjedd med de aller fleste jeg kjenner. Én ting er irriterende endringer, men når ting faktisk ikke virker, får jo Facebook et tillitsproblem til slutt, sier Stokke.

Den siste tiden har Facebook jobbet aktivt for å trappe opp reklamepotensialet som ligger i nettsamfunnet. Dette bryr imidlertid ikke Stokke og Roppestad seg så mye om.

- Reklamen er ikke problemet, problemet er at Facebook selv stapper så sinnssykt mye inn at det rett og slett blir for mye. Why change a winning team? undrer Roppestad.

Stipendiat ved SINTEF, Petter Bae Brandtzæg er enig, og tror Facebook har gått for langt i å tilrettelegge for sosiale funksjoner.

- Noe av problemet med Facebook nå er at de overgår seg selv, det blir rett og slett litt for mye. De skal hele tiden presse på deg innhold fra alle kanter, slik at siden er blitt oppdelt i ulike innholdsstrømmer. Det gjør det veldig uoversiktlig, sier Bae Brandtzæg.

Leserne diskuterer:- Jeg vil ha tilbake gamle Facebook

Til tross for at endringene hittil har vært vellykket, tror han det finnes en grense for hva folk aksepterer.

- Vi vet fra studier at en av de viktigste grunnene til at folk slutter å bruke et sosialt medium, er at blir for mye styr eller for vanskelig, sier SINTEF-stipendiaten.

Bloggforsker og førsteamanuensis ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen, Jill Walker Rettberg tror mye av frustrasjonen mot de stadige endringene er at folk anser Facebook som en privat sfære.

- Man er vant til at dette er «mitt». Når grensesnittet og utseende endres, opplever vi at vi ikke har vi ikke kontroll. Vi er vant til at dette er privatrommet vårt. Men der og da opplever vi at det blir styrt av en aktør utenfor oss selv, sier Rettberg.

Her kan du lese mer om