Nokia avslørt etter reklamejuks for ny mobil

Brukte proffutstyr for å simulere mobilvideo

BI-professor: - Dette vitner om desperasjon

(VG Nett) Mobilgiganten ble tatt med buksene nede etter å ha brukt profesjonelt videoutstyr for å promotere nytt mobilkamera.

  • Audun Beyer-Olsen
  • Mathias Jørgensen
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Onsdag lanserte Nokia sin nye flaggskip-mobiltelefon Lumia 920 med brask og bram på en direktesendt pressekonferanse.

Jo Harlow, sjef for smarttelefoner i Nokia, brukte mye tid på å presentere telefonens 8,7 megapiksler kamera, med teknologi som kompenserer for ustø hender og dårlig lys.

VGTV: Slik jukset Nokia

Filmet med proffkamera

Etter pressekonferansen la selskapet ut en reklamevideo for bildestabiliseringsteknologien som selskapet kaller PureView.

I videoen ser man en ung kvinne sykle mens en ung mann som sykler sammen med henne filmer. Videokvaliteten er skarp og imponerte flere mobilbloggere, men nå viser det seg at den ikke er filmet med mobilkamera.

Rundt 29 sekunder ut i videoen ser man nemlig refleksjonen av et profesjonelt kamera som filmer jenta i et vindu.

«MOBILFILM»: I reklamefilmen får man inntrykk av at filmen er tatt med Nokias nye mobil. Foto: Nokia

«Jukset» ble oppdaget av mobilbloggen Pocket Now, som spør seg om selskapet driver med misledende markedsføring.

Nokia har nå beklaget feilinformasjonen, og sier videoen skulle demonstrere fordelene med bildestabilisering generelt, ikke nødvendigvis i deres egne kameraer. Dette på tross av at PureView-navnet gjentas flere ganger i videoen og på videosiden.

- I et forsøk på å demonstrere fordelene av optisk bildestabilisering (som eliminerer uklarhet og forbedrer bilder tatt i lite lys) laget vi en video som simulerer hva vi kan levere med OIS. Dette var ikke filmet med en Lumia 920. I alle fall ikke ennå. Vi beklager for forvirringen vi har skapt, skriver selskapets pressekontakt Heidi Lemmetyinen.

- Vi gleder oss veldig til at folk selv kan se og bedømme hvor bra våre nye Lumia-telefoner fungerer i forhold til alternativene ute i markedet, skriver Bjørn Egil Brekke, produktsjef i Nokia Norge, i en epost til VG Nett.

- Vitner om desperasjon

I et stadig tøffere marked hvor Android og Apple har vunnet brukernes hjerter, kjemper nå Nokia med nebb og klør for å holde seg fast.

IKKE IMPONERT: - For Nokia er det nå make or break, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Foto: Privat

- Dette vitner om en desperasjon og en vilje til å strekke seg langt for å få oppmerksomhet i media. Dette er veldig, veldig trist. For Nokia er det nå make or break, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, til VG Nett.

Han er ikke imponert over at selskapet blir tatt i juks, og tror avsløringen kan få betydning for både salget av mobilen og oppfatningen av merkevaren.

- Jeg tror dette er med på å forsterke inntrykket hos kjøperne hvor ordet «taper» kommer frem. De tyr til skitne triks. Lumia 920 skulle være den nye redningen for selskapet som Lumia 800 ikke ble. For å understreke krisen i selskapet, sammenlignet Nokia-sjef Stephen Elop situasjonen med en brennende oljeplattform. Nå er de ett skritt videre, som en brennende oljeplattform som synker, sier Andreassen.

På børsene i både Helsingfors og New York falt aksjekursen med rundt 13 prosent etter lanseringen onsdag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder