NY FUNKSJON: Slik ser den nye Instagram-funksjonen ut i appen. Foto: Odin Jæger VG

Ny Instagram-oppdatering etterligner Snapchat

Instagram introduserer Stories, hvor du kan dele bilder og videoer som forsvinner igjen.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Bildeappen Instagram har offisielt kunngjort utrullingen av deres nyeste funksjon, Instagram Stories.

Og hvis du synes du drar kjensel på Instagram-funksjonens navn, så kan det tenkes at du allerede har lastet ned konkurrenten Snapchat.

Den nye funksjonen i Instagram lar nemlig brukerne dele flere bilder og videoer samtidig, i én sammenhengende «historie», som forsvinner etter 24 timer. Med den nye funksjonen får Instagram-brukerne muligheten til å legge ut flere bilder og videoer uten å føle at de «overposter», skriver bildedelingstjenesten på sin blogg. En mulighet Snapchat-brukere har hatt siden 2013, ifølge Wired.

– Vi trenger et sted hvor man kan legge ut hva du vil uten å måtte plages av tanken på om noen likte det eller ikke, sier Instagrams medgründer Kevin Systrom til Wall Street Journal.

Så du? Lasse (31) ble Instagram-gigant på en måned

Slik fungerer oppdateringen

Når du laster ned oppdateringen til Instagram, vil du få en rekke sirkulære profilbilder i toppen av bildefeeden. De med en ring rundt seg har nylig oppdatert sin story. Trykker du på en av dem, dukker denne personens nye Instagram-story opp, og du kan bla deg gjennom de bildene og videoene brukeren har lagt ut. Ifølge Wired kan du ikke like eller kommentere disse historiene, men det er alltids mulig å sende dem en melding om det over Instagram Direct.

Lest denne? Slik får Andrea Insta-likes

Et pluss-ikon har også dukket opp øverst til venstre i appen. Trykker du her får du muligheten til å ta et bilde eller en video som legges direkte inn i story-feeden, men ikke i den vanlige bildefeeden.

Innrømmer kopi

Snapchat har ifølge Wired ikke villet kommentere Instagrams nye funksjon, mens bildetjenesten selv langt på vei innrømmer at den har hentet ideen fra førstnevnte.

– Stories er et nytt format som bare akkurat begynner å få bred spredning, og vi er glade for å kunne bringe den til Instagram og å hjelpe med å utvikle den videre, sier en talsperson for Instagram, ifølge Wired.

Direktør for internett og nye medier Torgeir Waterhouse i IKT Norge sier det ikke er overraskende at det kommer nye tjenester som ligner på hverandre:

– Alle jager det å finne funksjoner og tjenester som vi vil bruke tid på. Hvis noen har lykkes med noe, vil andre forsøke tilsvarende for å skape interesse hos brukerne. Hele internetts historie dreier seg om å se på hva andre gjør, prøve å trekke det videre og gjøre mer ut av det, sier han.

Han tror ikke det vil bli noen juridiske problemer knyttet til etterligningen:

– Jeg tror ikke dette er likt nok til at det ligger noen utfordringer der, utfordringen er nok heller om brukerne oppfatter det som spennende nok, sier Waterhouse.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder