PASS PÅ: Det er mye å ta hensyn til når barnet får sin første mobiltelefon. Foto: Scanpix

Slik blir du kvitt reklame-SMS-en på mobilen

(VG Nett) Forbrukerombudet tar grep og lager nå en veiledning for de som vil kvitte seg med reklame-SMS.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Har du et barn med mobil i huset? Da må du sikre at poden ikke får muligheten til opparbeide seg en gigantregning med mobilen. Det kan du gjøre med enkle grep.

Les også:De beste mobilene til tusenlappen

- Det er viktig at folk setter seg inn i tanken at når man skaffer mobil skaffer man også på mange måter et betalingskort, sier seksjonsleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til VG Nett.
- Man må ta en del valg når man skaffer den, sier hun.

Leserne diskuterer:Telefonselgerne ringer!!

Mange av valgene går ut på å ta et standpunkt på vegne av den som skal bruke mobilen, de viktigste er kanskje å hindre mulighetene til å opparbeide seg en skikkelig mobilgjeld.

Velg for barna

- Foreldre bør tenke seg om. Det er mer enn en ringekanal. Spesielt er det innholdstjenester der mobilregningen raskt vokser ved abonnement. Flere av tjenestene forutsetter at den som bruker mobilen sender inn en SMS, da starter abonnementet på tjenesten å løpe. Et abonnement på ringetoner kan raskt koste mellom 20 og 40 kroner i uken, sier Øverli.

-Det gjelder å ikke sitte passiv når meldingene tikker inn, de må kunne stoppes, sier hun.

Mange meldinger

Forbrukerombudet handler nå etter å ha mottatt flere meldinger fra publikum om bekymringene i den nye mobilverden.

- Vi får så mange meldinger om dette, og nå er rammeverket er på plass, sier Øverli.

Les også:Ringetoner helt gratis

Rammeverket består av avtaler med bransjen og og regulering av tjenestene. Et eksempel er at de fleste innholdsleverandører vil stanse tjenestene med en enkel kommando; en tekstmelding med ordet STOPP som svar på SMS-en de sendte ut.

Øverli vil nå at folk skal sette seg ned og tenke over hva de vil med sitt eget og barnas mobilforbruk.

- Det er selve tankeprosessen vi vil at folk skal utføre, derfor har vi kommet med tipsene nå. Hun oppfordrer spesielt foreldre til å tenke gjennom hva de egentlig gjør når de skaffer barnet sin egen mobiltelefon.

- Ofte er det slik at man kjøper mobil til tolvåringen i julegave og ikke tenker på at man må sperre for utgifter og muligheten til å spores gjennom telefonkatalogen, sier hun til VG Nett.

Forbrukerombudets ti tips:

1. Husk at mobilen er et betalingsmiddel på samme måte som et bankkort.

2. Registrer alderen din hos mobiloperatøren.

3. Du kan reservere navn og nummeret mot oppføring i telefonkatalogen.

4. Sett beløpsgrenser eller sperr abonnementet helt for innholdstjenester.

5. Får du uønsket sms? Send STOPP til det nummeret meldingen kommer fra.

6. Sjekk med mobilselskapet om du blir fakturert for sms du mottar.

7. Husk at mindreårige ikke kan stifte gjeld.

8. Når du ikke frem overfor innholdsleverandør eller operatør kan du klage til Brukerklagenemnda.

Spesielt til foreldre:

9. Ta mobilpraten
Forbrukerombudet anbefaler alle foreldre å ta en prat med barna om både fordelene og farene ved mobilbruk.

10. Jo yngre barnet er, jo klarere begrensninger bør velges.
Kontantkort og full sperring mot innholdstjenester er gode løsninger for de minste barna.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder