VG ventet over to timer på Uber

Uber ble lansert i Norge onsdag, men å få tak i en bil er langt lettere sagt enn gjort.

Øyvind Gustavsen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Transporttjenesten Uber ble onsdag lansert i Norge. Med en app skal man kunne bestille «luksusbiler» som henter og bringer etter ønske, omtrent som en drosjetjeneste.

– Nordmenn er kjent for å være fremtidsrettet og åpne for innovasjon. Derfor gleder vi oss til å introdusere Uber for dem, uttaler Jo Bertram, selskapets sjef for Storbritannia og Norden, i pressemelding.

«Alle biler opptatt»

PÅ VENT: Denne beskjeden fikk VG hver gang vi forespurte om en bil, i to timer og ti minutter. Foto: ,

Klokken 11 onsdag la VG inn den første forespørselen etter en bil via Ubers app. «Alle biler er opptatt for øyeblikket. Prøv på nytt senere» var meldingen vi fikk opp på skjermen da vi ønsket en bil fra Oslo sentrum. Deretter forsøkte vi jevnlig i over to timer. Hver gang fikk vi det samme svaret.

Appen forteller deg ingenting om hvor lenge du må regne med å vente før en bil er tilgjengelig.

Det er heller ikke mulig å bestille biler fremover i tid, appen tillater kun bestillinger akkurat nå. Så dersom bilene er opptatt, må du prøve på nytt senere.

Det gjorde VG igjen og igjen. Vi forsøkte å bestille rundt tyve ganger i løpet av to timer og ti minutter.

Hver gang fikk vi det samme svar: «Alle biler er opptatt».

Da vi omsider var lei av å vente, bestemte vi oss for å bestille en drosje gjennom Oslo Taxis app. Den dukket det opp en bil i løpet av to og et halvt minutt.

Vil ikke oppgi antall biler

VG har spurt Uber om hvor mange biler de har tilgjengelige i Oslo. Det ønsker de ikke å svare på.

– Akkurat når vi åpner i en ny by, er det alltid vanskelig å imøtekomme alle forespørslene. Vi inngår avtaler med flere førere for hver dag og tjenesten vil bli enda mer tilgjengelig, skriver Robin Reznik, i en e-post til VG. Han er General Manager for Uber i Sverige og bistår under lanseringen i Norge.

Ifølge Reznik er Ubers biler i Oslo av typen Mercedes E-klasse, S-klasse eller tilsvarende.

– Førerne er ikledd uniform, åpner døren for passasjerene, tilbyr vann å drikke og skal gjøre alt for å gi brukeren en eksklusiv opplevelse, skriver han.

IKKE GRATIS: Ifølge appen kan man få en «gratistur» i form av et gavekort på 60 kroner ved å dele en kampanjekode med tre venner. Men ettersom minsteprisen på en reise er 100 kroner, er «gratisturen» i virkeligheten ikke gratis. Foto: ,

En Uber-tur har ifølge appen en grunnpris på 65 kroner, pluss 5 kroner per minutt og 30 kroner per kilometer. Enhver tur har en minstepris på 100 kroner.

Ifølge appen kan man få en «gratistur» i form av et gavekort på 60 kroner ved å dele en kampanjekode med tre venner. Men ettersom minsteprisen på en reise er 100 kroner, er «gratisturen» i virkeligheten ikke gratis.

Oslo kommune sendte i slutten av september et brev til Uber, via First House, hvor de ba Uber redegjøre for konseptet sitt, for å vurdere hvorvidt den er løyvepliktig.

Oslo kommune har ikke mottatt noe svar fra Uber på brevet.

Når VG kontakter First House med spørsmål om korrespondansen, henviser rådgiver Erlend Engh Brekke alle pressehenvendelser til Ubers pressekontor i London.

– Ulovlig

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet er soleklar på at Ubers virksomhet er ulovlig.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sier Hoksrud til E24.

Det er Bymiljøetaten i Oslo kommune som utsteder løyve for persontransport i Oslo.

– Vi avventer en uttalelse fra departementet på om denne type virksomheten er i tråd med yrkestransportregelverket, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen til VG.

Det er politiet som forvalter yrkestransportloven.

VG har spurt Uber hva de har gjort for å undersøke om deres virksomhet faller innenfor eller utenfor gjeldende regelverk i Norge. Det vil ikke Robin Reznik svare direkte på.

– Det er viktig for oss å tilfredsstille lover og regler, og vi kommer til å fortsette å ha kontakt med myndighetene for å møte eventuelle innvendinger og forbedre transportmarkedet. For hver eneste etablering, gjør vi en undersøkelse av lover og regler - det har vi også gjort i Oslo, skriver han i en e-post til VG.

– Uten regler blir det kaos

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund reagerer på at Uber har startet opp øyensynlig uten nødvendig løyve.

– Alle aktørene må følge norsk lovgivning. Uten regler blir det kaos, sier han.

– Er du redd for at Uber skal undergrave drosjemarkedet?

– Det kan være at de tar noen kunder, men i Oslo er det stor konkurranse allerede. Her synes jeg norske myndigheter må ta affære, det er jo ikke vi som skal håndheve norsk lov.

Norges Taxiforbund møter mandag Samferdselsdepartementet til et møte om hvordan de skal forholde seg til Uber.

Det var vært kontroverser rundt Ubers etablering i en rekke andre land. I Storbritannia svarte drosjesjåfører på Ubers inntog med en bilblokade i sentrum. I Frankrike lanserte Uber et tilbud som koblet passasjerer med «hotte damer», rikt illustrert av kvinner i sexy undertøy. Tilbudet ble fjernet etter medieomtale av BuzzFeed. I Danmark tok det kun ti timer fra Uber ble lansert til det ble politianmeldt, ifølge Børsen.dk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder