ÅPENT: Android, som på den nye HTC Desire, er betraktelig mer åpent, og støtter Flash til en viss grad. Det liker naturlig nok Adobe. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)

Glem Flash på iPhone

Adobe gir opp arbeidet med å gi Flash til iPhone-brukerne. Nå vil Adobe konsentrere seg om Android-telefoner.

  • Ole Petter Baugerød Stokke (Computerworld)

Artikkelen er over ti år gammel

Forside | Computerworld

Apple har tilsynelatende lite til overs for Adobes Flash-plattform, og holder Flash på armlengdes avstand i både iPhone og iPad. Nye regler gjør det enda vanskeligere å få Flash-innhold på Apples produkter, og nå orker ikke Adobe mer.

Les også:Ti grunner til at duikkebør kjøpe iPad

Flash er teknologien som svært mange nettsider, blant annet VG Nett, bruker til å vise video. Den brukes også til andre ting som annonser, spill og andre interaktive elementer på nettsider. På iPhone og iPad blir det i dag tomme firkanter på nettsider som bruker Flash, i stedet for blant annet video.

Adobe har laget en løsning for å løse noe av problemet. Programmet Creative Suite 5 har funksjonalitet for å gjøre Flash-innhold til iPhone-programmer, slik at de kan lastes ned på App Store. Slik kan et Flash-basert nettspill likevel brukes på iPhone og iPad.

Og de har jobbet med å gjøre Flash-innhold tilgjengelig på nettsider, til for eksempel videosnutter.

Kan bli ulovlig

Men Apple gikk nylig ut og forbød applikasjonsutviklere fra å gjøre diverse ting på deres iPhone og iPad. Det er nå enda strengere regler for hvordan programmene kan lages.

Les også:Se den neste iPhone-modellen - "iPhone 4g"

Og slik Adobe tolker det, kan programmer som opprinnelig var Flash-programmer som er omgjort til iPhone-programmer bli slettet fra App Store.

- Utviklere bør forbrede seg på at Apple vil fjerne eksisterende innhold, skriver Flash-utviklingssjef Mike Chambers i Adobe på sin blogg.

De nye reglene gjør det også enda vanskeligere for Flash å komme seg inn i nettleseren. Adobe vil derfor legge ned sitt arbeid for å gjøre Flash-innhold tilgjengelig på iPhone og iPad, både i nettleseren og App Store, ser det ut til.

"Binder utviklerene"

Chambers mener at målet med Flash hele tiden har vært å muliggjøre utvikling på tvers av plattformer. Og at Apple stikker store kjepper i hjulene for denne visjonen.

- Det er akkurat det motsatte av hva Apple vil. De vil binde utviklere til deres plattform, begrense utviklernes muligheter og gjøre det vanskelig for utviklere å utgi programvare til andre plattformer, skriver Chambers.

Betyr dette at alt arbeidet som ble lagt ned i løsningen for Flash til iPhone var meningsløst? Nei, mener Chambers.

Les også:Hvorfor skal man velge Android foran iPhone?

Flere mot Android

For det finnes andre mobile plattformer enn iPhone. Heldigvis, som Chambers skriver. Og disse plattformene kan nå nyte godt av arbeidet som er lagt ned.

Ifølge Chambers så konsentrerer Adobe all sin kraft inn mot Googles Android-system, både for mobiler og nettbrett. Android er et operativsystem for diverse mobile enheter, akkurat som iPhone OS. Og Adobe skal ikke være alene om å gjøre dette.

Han viser til flere utviklere som nå gir opp iPhone, og vender seg mot Android. Chambers mener det Apple gjør er skadelig for både utviklere, bransjen og kundene. Som han sier:

- Vi ser begynnelsen på en stor endring i industrien. Og jeg tror de åpne plattformene vil vinne over de lukkede plattformene, som den Apple prøver å lage.

Apple står tilbake

Apple har, stikk i strid med tradisjonen, kommet med et tilsvar mot påstandene. Til Cnet forteller talsperson Trudy Muller i Apple følgende:

- Det er noen som har misforstått. Det er HTML5, CSS, Javascript og H.264 (som iPhone og iPad støtter) som er åpne standarder. Det er Adobes Flash som er lukket og propritær.

Les også:Hva er egentlig iPad? Se selv!

Mer om

  1. Data

Flere artikler

  1. Adobe sniker inn Flash på iPhone og iPad

  2. iPhone 4G lanseres trolig i juni

  3. Apple kastet ut puppe-app fra App Store: Omgår pupperiste-forbud

  4. Sjekk om nettleseren din er sikker

  5. - Microsoft vil kjøpe Adobe

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder