3G-LISENS: Network Norway og Tele2 har fått lisens for å bygge ut 3G-nett. Foto: Skjermbilde

3G-LISENS: Network Norway og Tele2 har fått lisens for å bygge ut 3G-nett. Foto: Skjermbilde

Tele2 og Network Norway får 3G-nett

(VG Nett) Network Norway og Tele2 får den fjerde lisensen for å bygge 3G-nett. Dette kan bety slutten for Telenor og NetComs duopol.

Jørgen Lyngvær
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

I dag er det bare Telenor og NetCom som har skikkelig utbygde mobilnett i Norge. I dag ble det klart at Network Norway og Tele2 har vunnet auksjonen om den fjerde 3G-lisensen.
Selskapet har allerede lisens til å bygge ut GSM-nett og med 3G-lisensen håper selskapet å ta opp konkurransen med Telenor og NetCom.

- Vi i Tele2 er meget glade for å ha vunnet denne auksjonen. Med både et GSM900-nett og en 3G-lisens, er vi godt rustet til å bygge det tredje mobilnettet i Norge, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2 Norge AS.

Svenske 3 har den tredje lisensen, men de har foreløpig ikke brukt den.

Økt datatrafikk

- Datatrafikken forventes å øke i årene som kommer og vi får nå en enda sterkere posisjon i det norske telekommunikasjonsmarkedet. Dette vil selvfølgelig komme våre kunder tilgode, sier Dyrnes i en pressemelding.

Tele2 og Network Norway er allerede i gang med å bygge ut GSM-nettet og mellom 400 og 500 basestasjoner er under utbygging.

I dag må alle andre teleoperatører leie nett hos NetCom eller Telenor ettersom disse er de eneste selskapene med utbygde nett i stort sett hele landet. Hvis Network Norway og Tele2 får et eget riksdekkende nett i sving vil det skjerpe konkurransen i markedet. I dag har vi en situasjon som minner om et duopol og det vil være en stor fordel for forbrukerne at konkurrnsen skjerpes.

Den tredje store mobilaktøren

- For Network Norway, som i samarbeid med Tele2 bygger det tredje mobilnettet i Norge, er nå den siste viktige brikken på plass, sier konsernsjef i Network Norway, Ingvild Myhre.

- Vi har lenge signalisert vilje til å bli den tredje store mobilaktøren i det norske markedet. Nå har vi også evnen til å realisere gode, attraktive tjenester som representerer en klar vitalisering av konkurransen i et mobilmarked som har vært dominert av Telenor og Netcom, sier Myhre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder