KAN VÆRE FALSK: Kjendisen du følger er ikke nødvendigvis kjedisen selv.

Til krig mot Twitter-juksekjendiser

Twitter går til kamp mot folk som utgir seg for å være etablerte kjendiser på mikrobloggtjenesten.

  • Nard Schreurs (Computerworld)
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL
Forside | Computerworld

Ikke tro på alt du ser på Twitter. Det er nemlig veldig enkelt å lage en falsk Twitter-id med navnet og profilen til en kjendis. Vips, og du er Dalai Lama, eller Vint Cerf.

Men Twitter-ledelsen er mildt sagt lei av folk som prøver å lure til seg store mengder følgere med identiteter som ikke er deres egne.

Les også:Mener Twitter er sikkerhetsmareritt

Derfor har nettsamfunnet bestemt seg for å gå til krig mot juksemakerne. Det skal skje med spesielle «verifiserte kontoer», skriver The Register.

Baseball-kamp

Bestemmelse kommer i kjølvannet av en rettsak mot Tony La Rossa, sjef over baseball-laget St. Louis Cardinals, som ikke likte at hans navn ble misbrukt av andre på Twitter.

La Rossa er en av flere kjendiser som har erget seg over at folk twitrer «på hans vegne».

Nå har Twitter-gründer Biz Stone fått nok.

- Slike rettssaker er unødvendig sløsing av juridiske resurser, som grenser til det latterlige, sier han.

Han innrømmer at mikrobloggtjenesten må rydde opp i egne rutiner, slik at brukernes tillit til autentisiteten av personer på Twitter gjenopprettes.

Viktigper-konto

Feil bruk av identitet bryter med Twitters «Terms of Service», og oppfattes som uærlig og bedragisk. At det i seg selv ikke vil stoppe noen fra å lage en falsk identitet, skjønner også Twitter.

Derfor vil nettsamfunnet starte med en tilleggstjeneste for verifiserte kontoer. For slike kontoer garanterer Twitter at personen er den de utgir seg for å være. Det gjelder for øvrig også organisasjoner.

Tjenesten blir ikke for deg eller meg. Den er i første omgang for kjendiser og andre viktigper-typer. Stone skriver på Twitters offisielle blogg at det handler om «offentlige personer, offentlige institusjoner, kjente artister, idrettsutøvere og andre kjendiser med høy risiko for id-utnyttelse».

Les også:Obama og Britney Twitter-hacket

Twitter unnskylder disse begrensningene med selskapets dårlige råd. Eller, enda verre, Twitter har ingen direkte inntekter.

Derfor, antyder Twitter, brukes resursene i første omgang på kjendiser.

Falske kontoer

Helt uproblematisk er ikke dette. Hvis noen kontoer er godkjent som «ekte», kan folk fort tro at de andre ikke er ekte nok.

Det blir altså fare for en A- og B-twittersone. Men Twitter avviser denne problemstillingen.

- Vær så snill å merke dere at dette betyr ikke at kontoer som ikke er verifisert er falske. Den største delen av Twitter-kontoer er ekte, uansett, skriver Stone på bloggen.

Han foreslår også at folk kan besøke Twitter-eierens offisielle nettside for å se om det finnes link til en Twitter-konto der. Gjør det det, er personen bak kontoen etter alle solemerker den vedkommende utgir seg for å være.

Rappere og Dalai Lama

Løsningen kan faktisk være et skritt for Twitter i retningen av kommersiell drift.

Stone hinter at den nye konto-tjenesten muligens kan bli en slags tilleggstjeneste for bedrifter og rikinger.

- Starter vi med testingen av kontoverifikasjon, vil vi først og fremst være opptatt av autentiseringen, ikke av en forretningsmodell. Men funker det bra, vil vi ser på mulighetene i dette, skriver han.

Blant nyere Twitter-forfalskninger finnes musikkprodusent og drapsdømte Phil Spector, it-kjendis Vint Cerf, labour-politikeren Tony Benn, den amerikanske rapperen Kayne West og Dalai Lama.

Les også:Slik oppfører du deg på Facebook

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder