PRØVER IGJEN: Microsofts leder Steve Ballmer vil forsøke seg med nok en søkemotor. Foto: AP

Microsoft med nok en søkemotor

(VG Nett) Microsoft skal lansere nok en søkemotor. Til det vil de kjøpe annonsering til mellom 500 og 630 millioner kroner.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Et IT-område Microsoft ikke gjør det så skarpt i er det stadig voksende søkemarkedet. Google er den store gutten i gata, og Microsoft har ikke klart å konkurrere mot verken dem eller Yahoo i søk. Storsatsingen fra Microsoft, Live, har ikke resultert i store markedsandeler.

Ifølge selskapet ComScore har Microsoft kun klart å karre seg til en markedsandel på 8,2 prosent av søkemarkedet. Google på sin side har over 64 prosent av markedet.

Les også:Google får konkurranse av sine egne

Utfordringen for Microsoft blir å lage en bedre søkemotor enn det Google allerede gjør, og overbevise folk om at det er verdt å bytte. Konkurrenten tror det kan bli svært vanskelig for Microsoft.

- Dersom du tar tak i person på gaten og spør «synes du søking er for dårlig»? tror jeg de sier «nei», sier Google-toppen Shashi Seth til bransjebladet AdAge. - De vet ikke hva annet som kan gjøres.

Microsofts søkemotor skal promoteres hardt i flere forskjellige typer medier, ikke bare på nett. Også TV-kampanjer er planlagt for tjenesten som har fått navnet «Bing». Tidligere har søkemotoren blitt utviklet under navnet «Kumo».

Til sammenlikning bruker Google bare drøyt 160 millioner kroner på annonsering hvert eneste år, en liten brøkdel av det Microsoft nå satser på sin nye søkemotor.

Ifølge finansavisen Wall Street Journal skal den nye søkemotoren til Microsoft avdekkes på en konferanse senere i uken. Tjenesten skal skille seg ut fra Google, ved å bedre gruppere søkeresultatene så det blir lettere for brukerne å finne det de trenger.

Knuser konkurransen

I fjor ble en annen søkemotor lansert, men ble ikke den Google-dreperen som skaperne hadde håpet på. Søkemotoren «Cuil» leverte ikke de resultatene som brukerne ønsket, og ble av mange betegnet som en fiasko.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder