FØLELSESKALD FJESBOK: Ny forskning viser at tempoet på nettsamfunn som Facebook og Twitter gjør at vi i mindre grad opplever medfølelse med andre menneskers situasjon. Forskerne frykter at det kan bidra til moralsk forfall. Foto: Scanpix

Så mye tid bruker vi på Facebook

(VG Nett) Facebook øker og øker. I samme takt bruker flere folk mer tid på nettsamfunnet hver dag.

  • Pål Unanue-Zahl

Artikkelen er over 11 år gammel

I april alene brukte Facebook-brukerne hele 13,9 milliarder minutter på Facebook. Det er en kraftig økning fra samme tid i fjor, da brukerne kun tilbrakte 1,7 milliarder minutter på nettstedet.

For å sette det i perspektiv, 13,9 milliarder minutter tilsvarer 26.446 år eller litt over en time hver måned for alle aktive brukere på Facebook (200 millioner).

Les også:Facebook, Twitter inn på Xbox!

Facebook øker hastigheten på veksten og løper fra de fleste nettsamfunn med den store tilveksten av brukere.

Ifølge en undersøkelse fra statistikkbyrået Nielsen er det nesten tre ganger så mye tid som brukerne av MySpace anvendte på Facebook-konkurrenten.

Twitter er det aller raskest voksende nettsamfunnet, men har problemer med å holde på brukerne. Mens Facebook er en tjeneste man holder seg til, faller hele 60 prosent av Twitter-brukerne fra tjenesten etter kort tid.

Les også:Facebook stuper i verdi

- Twitter eksploderte inn på den sosiale nettverksscenen og endret på utsiktene for alle, sier underdirektør Jon Gibs i Nielsen til ComputerWorld.

- En ting som er klart med sosiale nettverk er at samme hvor raskt et nettverk vokser, eller hvor sotrt det er, kan kundene raskt miste interessen, sier han.

To tredjedeler av alle Twitter-brukere som holder på i en måned, kommer ikke tilbake til det sosiale nettverkssamfunnet.

«Folk melder seg på i mengder og Twitters brukermasse har økt med 100 prosent i mars. Til tross for dette har Twitter en utfordring i å holde på flokken» skriver Dave Martin i Nielsen på sin blogg.

Mer om

  1. Sosiale medier
  2. Data

Flere artikler

  1. Folket flykter fra Twitter

  2. Twitter-hype drepes av studie

  3. Facebook faller i verdi

  4. MySpace fikk musikktjeneste foran Facebook

  5. Brukere fortviler over Twitter-trøbbel

Fra andre aviser

  1. Denne appen er verdt like mye som Orkla, Schibsted og Aker Solutions - til sammen

    Fædrelandsvennen
  2. Andre sosiale medier

    Bergens Tidende
  3. #Annonseneinntar Instagram

    Fædrelandsvennen
  4. Følelsesladet nettsuksess

    Aftenposten
  5. Facebook - en sosial epidemi

    Aftenposten
  6. Hvordan kan en sms-app være verdt 115 milliarder kroner?

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder