SURFER PRIVAT: Mange arbeidere er positive til privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden. Topplederne er mest negative til dette - men de er også den gruppen som bruker det mest. Foto:Stian Lysberg Solum,NTB scanpix

Stor, norsk undersøkelse: Toppsjefer bruker sosiale medier mest i arbeidstiden

Nesten 1 av 2 norske arbeidere bruker sosiale medier privat omtrent daglig. Toppsjefene er de mest aktive – men de er også mest kritiske til at andre gjør det samme.

  • Linn Johansen
  • Monica Bring Estensen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det viser en fersk studie fra Universitetet i Bergen (UiB), publisert i det internasjonale og anerkjente tidsskriftet Journal of Computer-Mediated Communication. Studien omtales på UiB sine nettsider i dag.

Over 11 000 norske arbeidere har deltatt i undersøkelsen. Respondentene ble spurt om vaner og holdninger til privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden.

45 prosent, altså nesten 1 av 2, svarte at "helt enig" eller "delvis" enig i en påstand om at de er omtrent daglig innom sosiale medier til private formål i arbeidstiden.

De som surfer mest privat på sosiale medier i arbeidstiden er toppsjefene. Samtidig er dette den stilligskategorien som stiller seg mest negativ til privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden, viser studien.

Forsker og klinisk psykologspesialist Cecilie Schou Andreassen ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene ledet undersøkelsen. Hun tror toppsjefenes private surfing kan forklares ved at de gjerne bruker mer tid på jobben.

- For toppledere er gjerne privatliv og arbeid ofte mer integrert enn for andre, sier hun.

- Alt med måte

Høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, kaller toppsjefenes holdninger for et paradoks.

Ifølge Staude er ansattes private bruk av sosiale medier nyttig også i arbeidstiden - så lenge alt gjøres mes måte.

- Ledernes skepsis er et resultat av et lavt kunnskapsnivå om sosiale medier. Hadde jeg vært toppleder så ville jeg applaudert de ansattes bruk av sosiale medier, sier hun.

1 av 4 respondenter i studien mener helt eller delvis at privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden kan inspirere til å jobbe bedre.

- Men alt med måte. Det er ikke produktivt om man sitter å spionerer på naboens Facebook-profil hele dagen, sier Staude.

Signifikant flere menn enn kvinner svarer at de bruker sosiale medier til private formål på jobb – på tross av at selve bruken av sosiale medier er nokså jevnt fordelt mellom kjønnene.

- Dette kan nok skyldes at flere kvinner lider av «flink pike»-syndromet, sier Staude.

Undersøkelsen ble gjennomført som et nettbasert spørreskjemaundersøkelse. Respondentene ble delt inn i fire stillingskategorier: Toppledere, mellomledere, arbeidere med andre lederoppgaver og arbeidere uten lederansvar.

Synes du det er greit å bruke Facebook og andre sosiale medier privat mens du er på jobb? Diskuter i kommenterfeltet under!

Etter toppsjefene bruker arbeidere i de andre stillingskategoriene sosiale medier til private formål i arbeidstiden mer eller mindre likt.

Les også:Fryter fasadelivet skaper mobbing i arbeidslivet

Studien viser også at single surfer privat i arbeidstiden mer enn personer som er i parforhold.

LEDET UNDERSØKELSEN: Forsker og klinisk psykologspesialist Cecilie Schou Andreassen ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene. Foto:Ole Kristian Olsen,

- Det kan være fordi single gjerne har en større sosial nytteverdi av slike medier. Sosiale medier kan jo også brukes til å skaffe eller komme i kontakt med potensielle partnere, sier Schou Andreassen.

Hun påpeker imidlertid at undersøkelsen har hatt hovedfokus på privat bruk av sosiale medier som Facebook og Twitter – ikke datingsider.

Balansegang

Arbeidstakere uten lederansvar er mer positive enn de andre stillingskategoriene til bruk av sosiale medier privat på jobben. Mellomlederne er de mest negative til slik bruk.

- Flere svarer eksempelvis at det å gå inn på sosiale medier i arbeidstiden kan inspirere en til å jobbe bedre. Det kan sammenlignes med en luftetur – en slags avkobling mellom arbeidsoppgaver. Små, regulerte pauser kan være positivt for eksempel ved å bolstre kreativitet og dempe stress og kjedsomhet i arbeidstiden – men alt med måte, sier Schou Andreassen.

Les også:Advarer mot nytt Facebook-virus

Medieekspert Staude påpeker at sosiale medier kan brukes til å utvikle bedriften.

- Det finnes så utrolig mange muligheter for å utvikle en bedrift gjennom sosiale medier. Særlig er det potensiale i skillet mellom det private og det profesjonelle. Klarer man å balansere dette så vil bruken på sosiale medier være vel anvendt tid, sier hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder