ORGANISERT: ...men ikke godt nok utbygt for Norge. Europeere får i første omgang kun tilgang til en testversjon av Microsofts nye søkemotor. Foto: Skjermbilde

Slik er Microsofts nye søkemotor Bing

(VG Nett) Microsoft forsøker seg nok en gang med en søkemotor. Hva gjør de annerledes denne gangen?

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Det er ikke første gangen Microsoft relanserer sine søketjenester, nå satser de nok en gang med det tredje nye navnet på like mange år.

Fra og med neste uke heter Microsofts søketjeneste Bing. Vi har testet ut en tidlig versjon av søkemotoren, og finner at den ikke er noen fare for Google. I alle fall ikke i Norge.

Testutgaven Microsoft lot journalister teste ut heter Kumo, og er både lik og annerledes fra Google-kjempen. Det første som møter brukeren er et enkelt søkefelt, lagt på et digert bilde fra Bill Gates' egen investering, Getty Images. Slik var også startsiden på Microsofts nest seneste søkemotor, Live Search.
Søkefeltet brukes som alle andre søkemotorer, det er i resultatdelen de største forskjellene kommer frem.

Les også:Slik blir Microsofts nye iPod-utfordrer

- Jeg har vært i søk lenge, men dette er annerledes, sier Toni Fadnes som leder forbruker og online-satsingen for Microsoft Norge under presentasjonen.

- Man slutter å søke, og starter å finne, mener han.

Til en viss grad stemmer det, for resultatlisten er svært ryddig og godt organisert.

Raffinert

Når søkemotoren fungerer som den er tiltenkt, vil den skjønne hva slags søk du er ute etter. Det gir svært spesialiserte resultater, et søk på flytur mellom New York og Chicago for eksempel vil sette søkemotoren i «reisemodus». Det første resultatet som dukker opp er derfor et prissøk i billetter mellom de to stedene og relevante hotellresultater.

Det er for så vidt noe av de samme som Google gjør, men hos Bing går man aldri ut av søkemotoren for å finne billettene. Hos Google skjønner søkemotoren at man er ute etter flybilletter men får kun et tilbud om å søke videre hos ymse reisefirmaer. Bing har på det samme skjermbildet allerede foretatt et søk blant billige billetter og presentert et resultat. Slikt sparer klikk.

Videosøket til Bing har blitt bygget ut og gir nå forhåndsvisning av videoene ved å holde musepekeren rett over et stillbilde fra videoen. En liknende måte brukes på websider for å gi et kjapt blikk over hva nettsiden inneholder.

Søkemotoren har en utvidet funksjonalitet for produktsøk, denne modusen aktiveres automatisk vet å søke på et produkt.
Når produktsøket er i kraft, vil søkemotoren grave dypt i lenkene og finne anmeldelser, priser og steder det er mulig å kjøpe produktet.

Igjen, dette er ikke noe unikt for Bing, men hos de andre søkemotorene krever det ekstra klikk for å grave i søket.

Halvveis til Europa

Den nye søkemotoren debuterer for allmennheten 2. juni, da får også norske brukere tilgang.

Men foreløpig får vi europeere kun adgang til en testversjon av søkemotoren. Det gjenstår ennå en god del arbeid før den er på nivå med det som slippes løs i USA.

Europeere får kun tilgang til de aller mest grunnleggende funksjonene i den avanserte søkemotoren. Mens den amerikanske utgaven er smart nok til å skjønne at et søk på UPS betyr at brukeren antageligvis vil spore en pakke eller finne et telefonnummer, gir den europeiske varianten bare grunnleggende info.

Søkemotoren Bing er bygget videre på Microsofts søkesatsing og er den fjerde i rekkefølgen siden satsingen startet i 1998. Først ute var MSN Search, som skiftet navn til Windows Live Search. Deretter skiftet Windows Live Search navn til Live search og nå altså til Bing.

Men til tross for 11 års satsing på søk har Microsoft ikke klart å vippe Google av pinnen. Microsofts andel av søkene i USA har holdt seg på den ensifrede delen av statistikken, mens Google jevnt over har mer enn 60 prosent av søkemarkedet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder