Hovedinnhold

- Vil si nei til nett-sporing

STØTTER FORSLAGET: Forbrukerombud Gry Nergård mener at forbrukere selv bør få bestemme om kommersielle aktører skal få vite hvilke nettsider de er innom. (Foto: Forbrukerombudet)
STØTTER FORSLAGET: Forbrukerombud Gry Nergård mener at forbrukere selv bør få bestemme om kommersielle aktører skal få vite hvilke nettsider de er innom. (Foto: Forbrukerombudet)
Handelskommisjonen i USA vil at alle som surfer på nett må kunne reservere seg mot kommersiell nett-sporing. Forbrukerombudet i Norge støtter initiativet.

Denne saken handler om:

Akkurat som alle kan reservere seg mot telefonsalg, må nettbrukere kunne hindre at deres bevegelser på nettet blir forfulgt av kommersielle aktører, mener Federal Trade Commission (FTC) i USA.

FTC la denne uken frem et forslag til et nytt regelverk for å beskytte forbrukernes privatliv på nett kalt «Protecting Consumer Privacy in an Era of Rapid Change».

Ett av forslagene er å installere en reservasjonsfunksjon for kommersiell sporing i alle nettlesere.

Les også: Penis-spammer stolt av milliardbot 

Amerikanerne kaller ideen «do-not-track». FTC mener en ikke-sporingsfunksjon vil bidra til å beskytte forbrukerene.

Funksjonen bør implementeres av internettindustrien selv, eventuelt bli lovpålagt av kongressen, skriver FTC i rapporten.

Styrke forbrukerrettigheter

Under en pressekonferanse sa FTCs styreformann Jon Leibowitz at privat næringsliv mislykkes i å beskytte forbrukerrettigheter på internett på en god nok måte.

- Til tross for enkelte flinke aktører, har ikke selvregulering av personvern fungert godt nok, og fungerer heller ikke tilstrekkelig bra for amerikanske forbrukere. Vi fortjener mye bedre fra de selskapene som vi viser tillit til ved å gi dem våre data, og industrien generelt må gjøre en mye bedre jobb, sa han til Computerworlds nyhetstjeneste.

Leibowitz mener en reservasjonsfunksjon er nødvendig fordi nettbrukere ofte ikke forstår eller vet nok om hvordan selskaper samler inn og bruker deres personlige data.

Les også: - Du er Googles vare, ikke kunde 

- Mange selskaper viser ikke frem hvordan de driver. Og selv blant de som gjør det, er forklaringene ofte å finne i lange, omfattende retningslinjer og brukeravtaler som forbrukere ikke leser, om de i det hele tatt forstår dem.

Personvernforkjempere skal ha foreslått en slik funksjon allerede i 2007.

Norsk støtte

Her hjemme støtter forbrukerombud Gry Nergård opp om FTCs forslag.

- I Norge har vi et prinsipp om at forbrukeren i størst mulig grad selv skal få bestemme over reklamen, man kan for eksempel reservere seg mot telefonsalg, og epostreklame krever aktivt samtykke. Så vi støtter FTCs initiativ, slik at forbrukeren kan få styre selv, eller i alle fall at styringen tas bort fra markedsselskapene, sier hun.

- Så kan man velge selv om man vil ha skreddersydd reklame eller ikke.

Les også: Google skal straffe kjipe og dårlige butikker 

Skeptisk

Kritikerne mener et forbrukervalg som hindrer kommersiell nett-sporing kan redusere effektiviteten av oppførselsbasert og målrettet markedsføring.

Thomas Lenard, direktør i tenketanken Technology Policy Institute, som er imot en slik regulering, mener FTC bør gjøre en kost/nytte-vurdering.

- En reservasjonsfunksjon på nett vil ikke nødvendigvis redusere reklamen, bare gjøre den mindre målrettet, mener han.

FTC har ikke fremmet forslaget for kongressen, men Lebowitz i FTC mener nettleserleverandørene og andre internettselskaper bør være klare til å kunne implementere en slik reservasjonsfunksjon raskt. Handelskommisjonen har ikke makt til å implementere en slik funksjon på egen hånd.

Les også: Danmarks fineste jenterumpe for frekk for Facebook 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi