Hovedinnhold

Slik blir fremtidens biltur

KAN KOBLES: Setter du ti slike bak hverandre får du et veitog med plass til 20 mennesker. (Foto: Leif Martin Kirknes)
KAN KOBLES: Setter du ti slike bak hverandre får du et veitog med plass til 20 mennesker. (Foto: Leif Martin Kirknes)
Gjør om bilen til tog, slipp røde lys og la kjøretøyet hente deg.

Denne saken handler om:

HANNOVER, TYSKLAND: Modulær, kalles den, el-bilen du ser på bildet over. Med det menes at den kan bygges ut etter behov. Er dere en hel gjeng som skal på hytta, ja, da kobler dere sammen mange slike til et slags veitog. Så overføres strøm og styringssignaler bilene mellom.

Dette er et eksempel på ny bilteknologi som denne uken vises frem på den store teknologimessen Cebit i Tyskland.

Les også: Nordmann tatt i feil fil, med bærbar pc i fanget 

Det er DFKI som står bak, Deutsches Forschnungszentrum für Künstliche Intelligenz. De kom opp med idéen for 18 måneder siden, og har allerede en fungerende prototyp.

Det er gjort noen innovative grep på hjulfronten: Hjulene kan dreie i sin egen akse, og dermed kan bilen parkere lettere i sterkt befolkede byer. Det er nettopp slike byer bilen er myntet på.

Les også: Googles selvkjørende bil krasjet 

Hvorvidt det holder med billappen eller om du må ha lokførerbevis for å kjøre et slikt veitog, blir en nøtt norske myndigheter må knekke om bilen går i produksjon. Det virker som det er planer om det.

Myk tur

Forskningsinstituttet Frauenhofer har også sett på biler. De har pønsket ut et system der røde og grønne lys kan kommuniseres til bilene.

Du skal kjøre mykt, blir man gjerne fortalt når man tar buss- eller lastebillappen i Norge. Innunder denne tanken inngår at du roer ned farten når du nærmer deg rødt lys. Ergo kommer du frem akkurat når det blir grønt, så slipper bilen å stoppe i det hele tatt.

BILBANE: På denne måten demonstrerte Fraunhofer to ulike tanker om bilens fremtid. Den ene blir en realitet innen fem år, den andre ligger nok litt lenger frem i tid. Fargekoden på taket er der for å simulere GPS. (Foto: Leif Martin Kirknes)
BILBANE: På denne måten demonstrerte Fraunhofer to ulike tanker om bilens fremtid. Den ene blir en realitet innen fem år, den andre ligger nok litt lenger frem i tid. Fargekoden på taket er der for å simulere GPS. (Foto: Leif Martin Kirknes)

Les også: Her er Cebits siste nordmenn 

Det er nettopp dette Fraunhofers system gjør - det bremser bilene når de nærmer seg røde lys, slik at det er grønt når de når frem. En myk og behagelig tur, altså. Kanskje spesielt noe for de mest ivrige drosje- og busssjåførene. Det er planlagt på markedet om fem år.

Bilen som kommer til deg

Litt lenger frem i tid ligger en annen tanke fra samme institutt. Nemlig en slags løsning for folk i farta som deler på bilbruken med samme kjøretøy.

Konseptet går ut på at el-bilen står på en ladestasjon til du bestiller den. Så kommer den til deg. Helt av seg selv. Eller at person A er ferdig med bilen, og person B trenger den. Bilen kommer til deg.

- Vanligvis må jo du komme til bilen. Det er veldig lite intuitivt, blir vi fortalt.

Ja, hvorfor komme til bilen når bilen kan komme til deg?

Les også: Dette lurer nordmenn på om bil, mobil og pc 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi