Hovedinnhold

Nå får du apps på Spotify

KARISMATISK: Spotify-sjef Daniel Ek prøver å gjøre seg selv til den nye folketaleren i teknologibransjen. Han fikk i hvert fall oppmerksomhet. (Foto: Spotify)
KARISMATISK: Spotify-sjef Daniel Ek prøver å gjøre seg selv til den nye folketaleren i teknologibransjen. Han fikk i hvert fall oppmerksomhet. (Foto: Spotify)
Mediegiganter verden over lager tilleggsprogrammer til den svenske musikkløsningen.

Denne saken handler om:

Det var nesten Apple-tilstander i New York går. I hvert fall greide Spotify å skaffe seg mye oppmerksomhet.

Les også: Se hva Google har lagret om deg 

For svenske Spotify hadde virkelig slått på stortromma før gårsdagens pressekonferanse. Med spekulasjoner i forkant, live-overføring for pressen, og massevis av liveblogger på teknologi- og musikkwebsteder verden over, lå alt til rette for bulder og brak fra den svenske musikksuksessen.

Det neste skrittet

- Vi tenkte lenge og hardt på hva det neste skrittet for musikk skulle være, fortalte Daniel Ek fra scenen i det, etter videoen å dømme, godt besøkte lokalet.

Og det neste store skrittet er altså apps. I første omgang har svenskene gjort avtaler med tolv internasjonale programtilbydere, blant annet Billboard, The Guardian, Last.fm, Pitchfork og Rolling Stone. De skal tilby innholdstjenester som skal hjelpe folk å finne musikk, men også tilby tilleggsfunksjoner som kan gjøre Spotify bedre. Blant annet skal TuneWiki tilby tekster til musikken mens du hører på den.

Det skal også komme lokale tilleggsprogrammer - foreløpig har Norge, Sverige og Danmark leverandører på plass. Dagbladet og musikkbladet Gaffa skal ha tjenester på plass om kort tid.

Norsk konkurranse

Dagbladet skal presentere sine musikktips direkte i Spotify, og dermed kombinere lytting og lesing for sine lesere.

Men også VG tenker i liknende baner, selv om direktør Tor Jacobsen i VG Mobil ikke vil si noe særlig om planene ennå.

- Vi jobber på et sånt type spor, ja, sier han til Computerworld.

- Vi har dialog med både Wimp og Spotify.

Bra med flere aktører

Musikktjenesten Wimp har 350.000 brukere i Norge, og de er ikke redde for konkurransen fra de nye tjenestene til den internasjonale hovedkonkurrenten.

- Det er ikke overraskende at flere tenker litt i de baner som vi gjør, sier administrerende direktør Gunnar Sellæg i Aspiro, selskapet bak Wimp.

Les også: Her er Googles musikkbutikk 

Wimp har også eksterne tjenester i sitt program, blant annet Last.fm, men har ikke et åpent univers, som Spotify nå skal tilby.

- Vi synes det er bra at flere aktører jobber med å bedre den digitale musikkopplevelsen, sier han.

Musikk som vann

Nyhetene fra Spotify var ikke veldig overraskende i går. De siste spekulasjonene om hva svenskene ville offentliggjøre gikk stort sett i retning av verktøysett, tilleggsprogrammer og apps. Likevel var internasjonale medier i hovedsak positive i går kveld.

Les også: En hel pc inne i en minnepinne 

- Vi vil at musikk skal være som vann. Det skal være tilgjengelig over alt, som en strøm, sier Spotify-sjefen Daniel Ek.

Og hvem skal lage dem? Vel, Ek svarer selv.

- De beste og de smarteste.

Les også: Hvem er viktigst, Bill Gates eller Steve Jobs? 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi