Hovedinnhold

Googles selvkjørende bil krasjet

KJØRER SELV: Googles selvkjørende bil hadde i 2010 tilbakelagt godt over 200.000 kilometer på veier i California, blant annet fra Googles kontorer i Mountain View til Santa Monica, over Golden Gate-brua og helt til Lake Tahoe. (Foto: IDG News)
KJØRER SELV: Googles selvkjørende bil hadde i 2010 tilbakelagt godt over 200.000 kilometer på veier i California, blant annet fra Googles kontorer i Mountain View til Santa Monica, over Golden Gate-brua og helt til Lake Tahoe. (Foto: IDG News)
Bilen skal ha blitt styrt manuelt da ulykken inntraff.

Denne saken handler om:

Googles program for å utvikle biler som kan kjøre av seg selv gikk bokstavelig talt på en smell i forrige uke, da bilen var involvert i en trafikkulykke.

Les også: Bilhackere kan kutte bremsene 

Bilen er designet slik at den kan kjøre selv, men den var i manuell innstilling og ble styrt av person da ulykken inntraff i nærheten av Googles kontorer i Mountain View i California. Ingen ble skadet i uhellet.

Menneskelig svikt

- Vi beklager at en av Googles sjåfører nylig forårsaket en liten trafikkulykke, og vi er takknemlige for at ingen ble skadd, skriver Google i en e-post til Computerworlds nyhetstjeneste.

Les også: Se Google på sykkeltur i Oslo 

- Sikkerhet er vår viktigste prioritet. Et av våre mål er å forhindre kollisjoner som denne, som inntraff da en person kjørte bilen manuelt.

Bilbloggen Jalopnik har lagt ut et bilde av det som skal være ulykken, der Googles Toyota Prius ser ut til å ha kjørt inn i en annen Toyota Prius bakfra. Jalopnik skriver at de har bedt Google om en kopi av den offisielle ulykkesrapporten for å få bekreftet om bilen faktisk ble kjørt av en person og ikke kjørte av seg selv på ulykkestidspunktet, men Google skal ha avvist denne forespørselen.

Hvem har ansvar?

I fjor høst annonserte Google at de hadde begynt å utvikle teknologi som vil gjøre det mulig for biler å kjøre helt av seg selv, og på det tidspunktet hadde selskapets selvkjørende biler allerede tilbakelagt godt over 200.000 kilometer på veier i California, der det ikke er noen lover som forbyr selvkjørende biler så lenge det også er en sjåfør bak rattet som kan holdes ansvarlig dersom noe skulle gå galt.

Les også: Opera spår nettboom i biler 

Bilene blir utstyrt med videokameraer, radarsensorer, laser avstandsmålere og kartteknologi for å oppfatte andre biler og trafikkflyt, og for å avgjøre rutealternativer og veivalg.

Google har bemerket at det alltid er en kyndig «sikkerhetssjåfør» i bilen når de er ute og kjører på veien.

I juni bestemte delstaten Nevada at myndighetene skal begynne å utarbeide et trafikkregelverk for selvkjørende biler.

Aktuelle problemstillinger inkluderer blant annet hvem som skal holdes ansvarlig dersom en selvkjørende bil er involvert i en ulykke.

Et annet spørsmål er om programvaren i selvkjørende biler for eksempel vil kunne ofre bilens passasjerer fremfor å kjøre på andre mennesker i en ulykkessituasjon.

Les også: Passord på SMS åpnet i Norge: Slik bør du sikre din Google-konto 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi