Hovedinnhold

I disse flysetene sitter du tryggest

Grafikk: Tom Byermoen
Grafikk: Tom Byermoen
(VG Nett) Skulle ulykken inntreffe, øker sjansen for å overleve for jo lenger bak i flyet du sitter.

Denne saken handler om:

Onsdag 20. august 2008 mistet 153 mennesker livet i en av Europas verste flyulykker. De fleste av de 19 overlevende satt på de tre radene foran vingen. Da flyet knakk i to foran vingene, ble de enten kastet ut av kabinen eller sittende strategisk til i forhold til hurtig evakuering.

Statistikken viser imidlertid at det er tryggest å sitte så langt bak i flyet som mulig. Dette funnet er basert på tall det amerikanske tidsskriftet Popular Mechanics har samlet fra alle ulykker med kommersielle flygninger i USA siden 1971.

LES OGSÅ:15 dødsulykker med samme flytype siden 1981

LES OGSÅ:- Jeg kommer aldri til å fly igjen

Landing mest kritisk

Spania regner flyulykken i august i fjor som den største i Spania siden 1983. Da omkom 180 mennesker da et fly fra det colombianske selskapet Avianca styrtet i Madrid. Statistikken viser at flytypen McDonnel Douglas MD-11 har flest dødsulykker per millioner flygninger, mens de sikreste er Saab 340 og MD 80-serien.

Flykatastrofen i Madrid skjedde da flyet skulle lette eller kort tid etter. Årsaken er foreløpig ukjent, og mange spørsmål står ubevart. Kun fem prosent av flyulykkene skjer i denne fasen av flygningen. Den mest kritiske fasen er under landing, hvor 45 prosent av ulykkene inntreffer.

LES OGSÅ:Leter etter årsaken til ulykken

Råd til engstelige

Ulykker som den i Madrid, fører ofte til at folk vegrer seg for å bruke fly som transportmiddel. Ifølge fagsjef Anders Skuterud i Norges Psykologforening er det ikke uvanlig at sterke bilder i media kan skape angst hos enkelte.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STERKE BILDER: Bildene av ulykkesflyet viser de store skadene. Foto: AP
STERKE BILDER: Bildene av ulykkesflyet viser de store skadene. Foto: AP

- Angst, og for eksempel flyskrekk, handler mye om de fantasiene vi skaper oss i hodet, og når det skjer en sånn ulykke og en får masse bilder av ulykken så får en nye fantasibilder og gamle bilder hentes frem, sier han til VG Nett.

Han mener det er viktig å tenke rasjonelt gjennom hvor liten sjansen for at en slik ulykke rammer deg er.

- Prøv å tenk gjennom fakta og forsøk å holde fast på hvor lite farlig en flytur er. Lær å kjenne de ulike lydene og det som skjer i flyet slik at du kan fortelle deg selv at dette ikke betyr fare, sier Skuterud.

..

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise