Hovedinnhold

Sterling-penger tapt for kundene

Sterling opererte med tvilsomme passasjer-konti

SINTE PÅ STERLING: Hundrevis av nordmenn har billettpenger tilgode hos Sterling - tilgodehavende etter fly-kanselleringer som skulle brukes til senere reiser. Nå er pengene trolig tapt. Foto:
SINTE PÅ STERLING: Hundrevis av nordmenn har billettpenger tilgode hos Sterling - tilgodehavende etter fly-kanselleringer som skulle brukes til senere reiser. Nå er pengene trolig tapt. Foto:
(VG Nett) - Vi fikk aldri pengene våre tilbake da flyet ble kansellert. Pengene skulle stå på en konto hos Sterling, som vi kunne bruke til en reise senere. Nå er pengene tapt, innser Bente Berget fra Nesøya.

Denne saken handler om:

Tips oss

Berget er bare en av mange hundre nordmenn som har billettpenger til gode hos konkursrammede Sterling.

Sterling er i dag konkurs - LES MER HER

Disse pengene må de trolig se langt etter nå som selskapet er konkurs og boet tar beslag i alle likvide midler.

ER DU STERLING-KUNDE?Dette må du vite i dag!

Flyvningen kansellert

Berget & co skulle fly fra Oslo til København 29. september i år, etter en helg med store Sterling-problemer med forsinklser og kanselleringer.

DEBATT:- Nå legger jeg reiseplanene på is

Da flyet deres ble innstilt fikk Berget beskjed om at de ikke fikk refundert billettprengene, men at disse i stedet gikk inn på en Sterling-konto i pasasjerenes navn - såkalte Club Sterling-konti.

Senere kunne de bruke disse pengene til en ny tur med Sterling, var beskjeden.

Måtte ut med 6.000 til SAS

Reisefølget måtte i stedet punge ut med 6.000 kroner til nye billetter med SAS.

- Sterling tok ikke noe ansvar for oss denne dagen. Jeg ville aldri fløyet med dem igjen uansettt, sier Berget til VG Nett i dag.

LES MER:Fly forbannet etter Sterling-konkursen

Elendig kundebehandling

Torbjørn Anderson er en annen som har stiftet bekjentskap med Sterlings sære «refusjonsordning».

Anderson klaget og ville ha pengene sine tilbake, men fikk da beskjed om at klagebehandlingstiden ville være 8-10 uker...
Tapet hans ble 3000 kroner.

Alene om ordningen

Sterling er ganske alene i flybranjen om å ha en slik «refusjonsordning», som på ingen måte gavner kundene.

Ordningen er mildt sagt tvilsom, sier reisebransjedirekør Rolf Forsdahl i HSH til VG Nett:

Skal ha pengene tilbake

- Ved fly-kanselleringer har kunden rett til å få pengene sine tilbake. Når salget har foregått i Norge reguleres det av norsk lov, sier Forsdahl, som medgir at pengene til Berget & co. nå mest sannsynlig er tapt.

- Ordningen er terminert, og boet tar beslag i alle penger som står på fonds eller konti i Sterlings navn, sier han.

Sterling har ikke svart på VG Netts henvendelser i dag.

Stiller svakt

Sterling er heller ikke medlem av IATA (den internasjonale luftfartsorganisasjonen). Dermed har ikke reisebyråene anledning til å holde igjen eller beslaglegge penger som kundene har innbetalt til flyselskapet ved en konkurs.

I Sterling-konkursens tilfelle er kundene uprioriterte fordringshavere, som stiller meget svakt når det gjelder forhåpninger om å få tilbake pengene sine.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Reise

Se neste 5 fra Reise